Een prachtige, aangrijpende en originele feelgood

KimCoenen85 10 augustus 2024
Ik kreeg een prachtige stapel recensie-exemplaren van Uitgeverij Hartklopper, waaronder deze feelgood. Dank je wel. Ik heb vaker een boek van Mienke gelezen, die me erg goed bevallen is. Ook de recensies die ik al over dit boek gelezen heb, waren erg positief en enthousiast, waardoor ik hoge verwachtingen heb van deze feelgood.

Een belofte, zoals een broedercode, mag nooit verbroken worden. Wat doe je alleen als het gaat om de liefde van je leven? Vik hoort van zijn moeder Annabelle dat hij een Noorse vader heeft. Vik is hierdoor nieuwsgierig geworden naar zijn roots en heeft samen met zijn beste vriend Job het plan gemaakt om met een camper een roadtrip door Noorwegen te maken. Daarbij is de reis de perfecte gelegenheid om hun verwaterde vriendschap nieuw leven in te blazen. Al snel blijkt dat Job niet alleen naar Noorwegen is gekomen, maar de enige persoon waaraan Vik zou willen ontsnappen heeft meegenomen. Hierdoor komt hun vriendschap nog meer onder druk te staan. Lukt het Vik om trouw te blijven aan de erecode die hij jaren geleden met Job afsloot? Dan slaat midden tussen de watervallen, kliffen, fjorden en gletsjers het noodlot toe. Is er hierna, ondanks het gemis en het hevige verdriet, nog ruimte voor een tweede kans of is vluchten de enige oplossing?

Wauw! Wat een pakkende, hartverscheurende, intense maar ook prachtige feelgood. Dit is echt een feelgood verhaal dat zakdoekjes vereist omdat het verhaal je zo raakt. Mienke Fijen heeft een heerlijke, levendige, vlotte en erg fijne schrijfstijl met een mooie dosis humor. Hierdoor leest het verhaal ontzettend gemakkelijk en vlot en kan je echt in het verhaal kruipen.

Het verhaal is geschreven vanuit een driedubbel perspectief. We lezen namelijk het verhaal van Vik, Yfke en tot slot Job. Het boek is ingedeeld in delen waarbij het perspectief wisselt, waardoor je lange tijd het verhaal leest vanuit één perspectief. Te beginnen vanuit Vik, die het grootste gedeelte van het boek in beslag neemt. Alle drie zijn het hele natuurlijke, realistische en prachtig uitgewerkte personages die me weten te raken. Ondanks dat ze alle drie totaal verschillend in elkaar zitten en anders in het leven staan, hebben ze allemaal iets unieks en iets wat hen tot bijzondere mensen maakt. Ook de andere personages passen mooi in het verhaal.

Het verhaal is een bijzonder, origineel en aangrijpend verhaal. Wat dit verhaal in eerste instantie bijzonder maakt is dat we de feelgood voor een groot gedeelte door de ogen van een jongen, Vik beleven. Het verhaal vertelt de bijzondere driehoeksverhouding die tussen de drie personages die een roadtrip maken zich afspeelt. Daarnaast is de reis prachtig beschreven en waan je je echt even in Noorwegen. Het is een verhaal met diepgang en neemt verrassende wendingen en afslagen die je niet verwacht, daarbij is het ook een boek dat me aan het denken zetten. Hoe ver ga jij in beloftes? Wat zou jij in Jobs situatie doen? Het boek wist me met het plot echt te raken en daarbij zijn zakdoekjes noodzakelijk.

Vluchtgedrag is een prachtige, aangrijpende en originele feelgood. Mienke Fijen heeft een levendige, vlotte en luchtige schrijfstijl. De personages Vik, Yfke en Job zitten al snel in je hart waardoor de gebeurtenissen en wendingen die het verhaal neemt je echt weten te raken (ja, zakdoekjes zijn vereist). Het is een verhaal met diepgang en zit erg mooi in elkaar. Echt een dikke aanrader!

Meer recensies van KimCoenen85