Een origineel, bijzonder en indrukwekkend prentenboek

KimCoenen85 27 juli 2024
Ik was blij verrast toen ik mijn post open maakte en dit prachtige prentenboek van Samsara Books tevoorschijn kwam. Het is een bijzonder en origineel prentenboek, enkel alleen al door de donkere en mysterieuze voorzijde. Het boek geeft daarnaast ook nog eens licht in het donker, wat het boek al speciaal en mega origineel maakt. Ik heb hoge verwachtingen van de inhoud.

Levende dingen die de nacht gloeien. Als we 's nachts iets willen zien, dan hebben we licht nodig. Hoe zou het zijn als je eigen lichaam licht kan maken? In Vonken en lichtjes onderzoeken we het uitzonderlijk natuurlijk fenomeen: bioluminescentie. Er bestaan namelijk vele verschillende diersoorten op verschillende plekken op deze aarde die met hun lichaam licht kunnen produceren. Het prentenboek is een schitterend, poëtisch en op wetenschappelijk onderzoek gebaseerd.

Wat een bijzonder, mooi en leerzaam prentenboek. Julia Kuo heeft een unieke, uitgesproken en prachtige illustratiestijl waarin ze je mee neemt in de magische wereld van dieren op onze aarde die zelf licht maken. Het zijn hele simpele, duidelijke en heldere illustraties die allemaal op een donkere achtergrond zijn gemaakt. Haar prachtige illustraties worden ondersteund door een mooi verhaal dat op poëtische wijze wordt gebracht, waarbij Julia Kuo uitleg geeft over de verschillende dieren.

Wel zijn de woorden die ze gedurende het verhaal gebruikt een hoop moeilijke woorden, zoals 'bioluminescentie' en 'camouflage'. In de korte stukken tekst geeft Julia Kuo uitleg over de betekenis van deze moeilijke woorden. Dit heeft ze goed gedaan. Ik heb zelf als volwassene nog een hoop geleerd uit dit boek, want er passeren een aantal diersoorten waarvan ik niet op de hoogte was dat deze zelf licht konden maken.

Vonken en lichtjes is een origineel, bijzonder en indrukwekkend prentenboek. Julia Kuo, neemt je met haar prachtige illustraties en mooie korte poëtische teksten mee in een reis over de wereld waarbij verschillende dieren aan bod komen die zelf licht kunnen maken. Daarbij is de cover glow-in-the-dark, wat dit prachtige prentenboek echt tot een pareltje maakt.

Meer recensies van KimCoenen85