Een prachtig, meeslepend maar ook hartverscheurend verhaal

KimCoenen85 27 juli 2024
Ik werd blij verrast door Uitgeverij AmboAnthos met een prachtig pakketje met dit veelbelovende boek. Het is het eerste boek van Eleanor Shearer dat ik ga lezen, maar omdat wordt verwezen naar 'Ga als een rivier' en 'Waar de rivierkreeften zingen' heb ik wel torenhoge verwachtingen gekregen. De cover vind ik erg aantrekkelijk door het groene, natuurlijke gevoel en ik ben natuurlijk erg benieuwd naar de rivier of de betekenis hiervan.

Barbados, 1834. Rachel leeft haar leven als slaaf en haar kinderen zijn haar ontnomen, nu ze is gevlucht is ze van plan haar vijf verloren kinderen terug te vinden. De pas aangenomen wet zegt nu dat haar volk vrij is. Rachel heeft het gevoel dat ze zich pas vrij kan voelen als ze haar kinderen heeft teruggevonden. Ze onderneemt een moeilijke tocht, waarbij ze vaak tegen onbetrouwbare informatie oploopt, evenals dat ze mensen die haar hulp aanbieden niet allemaal te vertrouwen zijn. Toch is Rachel vastbesloten niet op te geven. Door de velden van Barbados tot de bruisende markt van Bridgetown, van Brits-Guyana tot aan de bossen van Trinidad. Rachel volgt een reis vol hoop en toont hiermee een ode aan de liefde van een moeder.

Wauw... sprakeloos. Wat een onwijs mooie, hartverscheurende en meeslepende roman. Eleanor Shearer heeft voor een roman een vrij vlotte en erg beeldende schrijfstijl en weet in haar verhaal erg veel gevoel en emotie te stoppen. Daarbij komt nog eens dat je je tijdens het verhaal realiseert dat het verhaal voor een groot deel gebaseerd is op waargebeurde feiten, wat de gebeurtenissen en wendingen in het verhaal des te aangrijpender maken.

We volgen het verhaal van Rachel die haar hele leven enkel een leven als slaaf in de rietvelden heeft gekend. Hier heeft ze aangrijpende, hartverscheurende en traumatische ervaringen opgedaan die haar dag en met name in de nacht achtervolgen. Als ze de kans krijgt te ontsnappen is ze vastbesloten op zoek te gaan naar haar afgenomen kinderen. Rachel is prachtig en met finesse uitgewerkt. Hierdoor ga je mee in de emoties en gevoelens van Rachel en weet haar verhaal je echt te raken. Naast Rachel zijn ook de andere personages stuk voor stuk goed uitgewerkt. Wat ik erg sterk vond aan het verhaal is dat Eleanor Shearer laat zien dat de personages anders omgaan met de traumatische gebeurtenissen die hen zijn overkomen. Ook de witte mannen weet Eleanor Shearer vanuit het perspectief van Rachel zo neer te zetten dat je er de kriebels van krijgt.

Het is echt een hartverscheurend, maar ook mooi en liefdevol verhaal. De kracht van Rachel om ondanks alle tegenslagen niet op te geven vind ik bewonderenswaardig. Het is echt een heftig verhaal, waarbij ik meermaals de gebeurtenissen en wendingen die in het verhaal aan bod kwamen even moest laten bezinken, om weer verder te lezen. Toch wil je ondanks dat het boek niet wegleggen, want ik was nieuwsgierig of Rachel haar kinderen zou vinden en daarmee rust en vrede kon vinden. Het verhaal bracht me meermaals echt van mijn stuk, zeker de manier waarop de trauma's uit hun slaventijd aan bod komen, want Eleanor Shearer weet dit levendig te beschrijven evenals de ontmoeting met haar kinderen.

Vrij stroomt de rivier is een prachtig, meeslepend maar ook hartverscheurend verhaal dat hoop, troost en liefde geeft. Eleanor Shearer heeft een levendige en vlotte schrijfstijl en weet het hoofdpersonage Rachel met finesse neer te zetten. Hierdoor is het echt een verhaal dat je diep raakt en je altijd zal bijblijven.

Meer recensies van KimCoenen85