Een mooi en spiritueel werkboek met theorie

KimCoenen85 24 september 2024
Alleen al de titel en de ondertitel weten direct mijn nieuwsgierigheid te wekken. Ik stel mezelf namelijk regelmatig de vraag 'Wie ben ik?' 'Leef ik het leven wat ik wil leven?' 'Ben ik wie ik wil zijn?'. Ik hoop dan ook dat dit boek me inzichten en hopelijk ook antwoorden gaat geven op deze vaak gestelde vragen, waardoor ik meer zelfinzicht ontwikkel en meer het leven leef dat ik graag zou willen leven.

Mensen vertellen elkaar al eeuwen verhalen. Wat we onszelf en anderen vertellen bepaalt onze identiteit. Al snel lag onze focus hoe we ons onderscheiden van een ander, maar de essentie van het mens-zijn ligt in verbondenheid. Inmiddels is er het besef en een groeiend verlangen om dit tot uitdrukking te brengen in nieuwe verhalen. Het kennen van de essentie van wie we zijn, van onze identiteit, is de basis voor een compassievol, creatief leven en ware groei. Met dit boek laat Liane Dirks de benadering van het 'ik' naar het 'wij' begrijpen, zodat we met dit nieuwe perspectief ons kunnen ontwikkelen. Met spiritueel biografiewerk verbind je je geest en je hart en je lichaam met de wereld. Liane Dirks verweeft existentiële vragen met spirituele waarheden, wetenschappelijke bevindingen en talloze personages uit de literatuur en kunst. Schrijven over het eigen leven biedt een nieuwe kijk op jezelf en de samenleving.

Wat me direct opvalt is dat het boek een erg spiritueel boek is waarbij het verhaal wel echt aanzet tot bezinning en zelfevaluatie. Liane Dirks weet op geheel unieke, vertellende en eigen wijze haar verhaal te doen.

Het boek bestaat uit zeven hoofdstukken die elk met eigen citaten, informatie en inspiratie vragen zijn opgedeeld. Bij dit boek heb je dus wel direct een schrift, notitieboek of iets dergelijks nodig, want Liane Dirks stelt pittige vragen die een hoop zelfonderzoek vereisen. Wat ik wel enorm prettig vind aan de vragen, is dat ze erg ruim en breed zijn opgezet. Je kan ze echt vanuit eigen inzicht, invalshoek en met eigen creativiteit beantwoorden. De vragen uit alle hoofdstukken samen zorgen ervoor dat je inzicht krijgt in je eigen en unieke 'ik'.

Eerlijk gezegd weten niet alle hoofdstukken me te pakken, een paar vond ik zo zweverig dat ik voor mijn gevoel de intentie of de kern niet voelde. Juist daarentegen vond ik andere hoofdstukken dan wel super inspirerend en wisten echt iets in mij los te maken. Met name het hoofdstuk om lief te hebben wist echt een vlammetje in me te ontwaken. Het boek is dus een combinatie van een werkboek met theorie. Niet alle theorie vond ik even gemakkelijk te volgen en soms moest ik een tekst dan ook een paar keer lezen, voordat ik dacht te begrijpen wat Liane precies bedoelde. De persoonlijke verhalen wisten daarbij wel haar theorie tot leven te brengen. Wat ik leuk vond aan dit boek, is dat de vragen me echt wisten te prikkelen in zelfonderzoek. Waar werd je vroeger blij van? Wat weet je te raken? Welke verlangens en ambities had je als kind? Wat ervaar je nu? Wat zou je anders willen? Ik vond deze vragen erg inspirerend en hebben zonder twijfel mijn zelfinzicht weer een stukje verder weten te verruimen.

Zijn & worden is een mooi en spiritueel werkboek met theorie. De theorie kan soms wat pittig zijn, maar de vragen zijn erg prikkelend, interessant en goed bedacht. Zeker als je de tijd neemt om alle vragen te beantwoorden, krijg je meer zelfinzicht in wat je wil, wie je bent en wat je daadwerkelijk gelukkig maakt. Voor iedereen die wel een pittige en spirituele uitdaging aandurft, is dit boek zeker een aanrader.

Meer recensies van KimCoenen85