Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Het moet net ongemakkelijk confronterend en onthutsend lelijk zijn

Koen Driessens 09 januari 2023 Hebban Recensent

In een beeldroman van circa 270 pagina’s die zowat evenveel jaren beslaat, krijgt de lezer een les over het belang van goed voor onze aarde en voor onszelf te zorgen, en wel door een koppel androïden. Het is ver gekomen als robots ons het goede voorbeeld moeten geven.

'Het moet net ongemakkelijk confronterend en onthutsend lelijk zijn.' – Recensent Koen

Ergens in de nabije toekomst worden in Silicon Valley twee robots gecreëerd met een kunstmatige intelligentie die eigenlijk niet slimmer kan: ze bevatten alle wijsheid ooit en denken bovendien ook nog eens voor zichzelf. Hun maker Noriko streeft echter naar een AI met gevoelens, naar creaties die ook tot emoties in staat zijn. Ze houdt haar twee prototypes – Carbon, die een vrouwelijk uiterlijk kreeg, en de mannelijke Silicium – binnenshuis, terwijl de robots in massaproductie gaan. Ze worden voor alle mogelijke klussen aan het werk gezet, maar niet als volwaardige mensen behandeld: de robots moeten bijvoorbeeld in aparte treinwagons plaatsnemen en reizen in het vliegtuig in het bagageruim.

Op aandringen van Carbon, die iets van de wereld wil zien, trekken ze naar India. Daar maakt Silicium van de gelegenheid gebruik ervandoor te gaan. Hoewel beslist is dat de androïden slechts een levensduur van vijftien jaar hebben, kan Noriko geen afstand doen van Carbon. Ze bezorgt haar een manier om elke vijftien jaar via het net telkens een ander robotlijf te bewonen. Carbon maakt hiervan gebruik om op zoek te gaan naar Silicium, die zichzelf hackte om eeuwig te kunnen blijven functioneren en de wereld te ontdekken.

Terwijl de mensheid er ondertussen een zootje van maakt, zoeken beide androïden elkaar telkens weer opnieuw op, terwijl ze – omdat ze nooit uitgeschakeld zijn – vervolgd worden door de organisatie waarvoor ze werden gemaakt. Tientallen jaren gaan voorbij en bij Carbon groeit het besef dat de wereld van de mensen heeft gefaald: 'Kán een samenleving wel werken als er mensen bij betrokken zijn? Is elke poging niet gedoemd uit te monden in ongelijkheid en geweld?' Volgens haar heeft het ego daar schuld aan: 'Het ego kan onmogelijk buiten zichzelf denken. Als je eens wist hoezeer ik schoon genoeg heb van al die individuen die hun leven doorbrengen met het "vinden van zichzelf".' Ze raakt ervan overtuigd dat de robots een andere weg moeten zoeken, een collectief, niet-materieel bewustzijn zonder zorgen of pijn. Maar Silicium houdt van de wereld zoals hij is …

Carbon-Silicium is weinig rooskleurige toekomstmuziek, maar zoals elke goede sciencefiction gaat het eigenlijk over onze wereld nu en wat we ervan aan het maken zijn. Sciencefiction houdt vaak een waarschuwing in, maar is op zijn best als dat zonder opgestoken vingertje gebeurt. Ook in deze beeldroman wordt nergens expliciet de mens veroordeeld voor het vervuilen van de aarde of zijn behandeling van robotslaven, maar de ervaringen van de twee androïden en hun poging eraan te ontsnappen zijn veelzeggend genoeg. Al houdt Siliciums keuze voor de wereld de hoop levend.

Carbon-Silicium is geen mooi boek, niet in inhoud en niet in uitzicht. Met opzet: het moet net ongemakkelijk confronterend en onthutsend lelijk zijn. De personages van Mathieu Bablet zijn niet bepaald aantrekkelijk te noemen, zeker niet naarmate de eeuwen verstrijken. Het legertje androïden dat met Carbon het ultieme universum zoekt, is een haveloze bende verminkte scharminkels. Ook de menselijke figuren, die steeds meer robot worden, tekent Bablet in bibberige, schijnbaar onzekere lijnen, terwijl de decors strak en loepzuiver zijn. Sterk tekenwerk. Het knapst is Bablet wanneer de robots in hun virtuele bewustzijn omgaan. In zweverige zachte geel-rood-paarse tinten en gedetailleerde architectuur lijkt dit zo wel een meer te verkiezen wereld dan de realiteit.

Dit boek aanpakken vergt best wat inzet van de lezer, die bij het eerste doorbladeren misschien nog afgeschrikt wordt, maar de inspanning loont. Het uitvoerige verhaal leest vlot en de androïden zijn als het ware personages van vlees en bloed, die uiteindelijk menselijker blijken dan hun aard dicteert. Professor Noriko mag tevreden zijn.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Koen Driessens

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur