Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Tanks, mister Braedy!

Koen Driessens 06 mei 2017 Hebban Recensent

Deze zomer precies honderd jaar geleden maakte de wereld kennis met nog maar eens een massavernietigingswapen dat bedacht werd om de vrede te forceren: de tank. De Derde Slag om Ieper was echter geen succes voor de tanks die de Engelsen toen massaal inzetten: tegen de Vlaamse modder – het resultaat van vier jaar bombardementen – is niets opgewassen. Ivan Petrus Adriaenssens, die niet aan zijn eerste graphic novel over de Eerste Wereldoorlog toe is, brengt het deels fictieve relaas van een tank, maar slaagt erin zich niet vast te rijden.

Op 22 augustus 1917 sukkelt de negenkoppige bemanning van de Fray Bentos* van de F-divisie Mark IV-tanks bij Passendale in een bomkrater. Bij het losmaken van de balk op de tank (om die te gebruiken als hefboom) wordt private Ernest Braedy doodgeschoten. De rest van de crew zit drie dagen en nachten vast in de tank, tot ze ontsnapt en in andere tankslagen ingezet wordt. Tot zover de feiten. In een toegevoegd documentair dossier vertelt de auteur hoe hij Braedy een familie gaf (in de vorm van een zwangere vrouw) en hoe hij een achterachterkleindochter – ook zwanger – in Vlaanderen en Noord-Frankrijk op zoek laat gaan naar sporen van haar vermiste voorvader. De verder onbekende Braedy wordt bij Adriaenssens een dichter die zijn vrouw ontroerende brieven schrijft en de maan gebruikt als zichtbaar verbindingsmiddel tussen hem en zijn vrouw. Het maakt zijn offer – in het maanlicht – uiteraard wat aangrijpender.

In zijn vorige oorlogsstrips gebruikte Adriaenssens vooral sombere kleuren, maar hij opteerde dit keer voor een kleurrijker verslag, zelfs al gebeurden de tankmanoeuvres ’s nachts. De lichteffecten van de bombardementen, regen en kogels zijn zo des te opvallender. De fragmenten in het heden zijn daarnaast in een sobere, blauwe steunkleur weergegeven. Als tekenaar van personages is Adriaenssens geen krak, maar in zijn oorlogstaferelen, in de tankdetails of in bouwwerken (van de Menenpoort tot de Tyne Cot-begraafplaats) is bewonderenswaardig veel tijd en moeite gestoken, met indrukwekkende resultaten. De oprukkende tanks, de explosies, het desolate niemandsland: ze zijn geloofwaardig in beeld gebracht.

Spannend kun je het relaas echter niet noemen – dat Braedy het niet overleeft, weten we al snel. Dat er van hem noch de tank iets is overgebleven (in België werden de gestrande tanks systematisch tot schroot verwerkt – hoewel in het Brusselse legermuseum de beste van slechts zeven bewaarde Mark IV’s staat), daar komt Victoria ook snel achter. De enige spanningsboog wordt gevormd door Vicky’s bolle buik: zwanger van de laatste Braedy wil zij, haar voorvader indachtig, toch de naam laten voortbestaan. Ze vindt met haar man een creatieve oplossing…

Daar waar Adriaenssens vorige graphic novels vooral verhalen van mensen brachten (bijvoorbeeld vijandelijke soldaten in Ontmoeting in Nieuwpoort, vrouwen in Elsie en Mairi) is De laatste Braedy iets ‘onpersoonlijker’ omdat hier tanks de hoofdrol krijgen. Behalve Braedy’s Fray Bentos verhaalt Adriaenssens ook over een andere Mark IV, de Deborah, actief bij Cambrai. De link die de auteur legt tussen de Fray Bentos en de Deborah is wat kunstmatig (via de boordcommandant), maar het trieste lot van de tank, die ter plekke begraven werd en pas eind vorige eeuw opgegraven, is natuurlijk wel het vertellen waard. Via de zoektocht van Victoria worden beide tankslagen aan elkaar verbonden, zodat je als lezer een completer beeld krijgt van het gebruik van die allereerste tanks in WO I. En mocht u in de buurt zijn deze zomer, een omwegje naar Poelkapelle (Langemark) in de Westhoek is het waard: op 22 augustus zal er een replica van een Mark IV weer door het dorp rijden.

*Fray Bentos: een staaltje van frontliniehumor: dat is een Brits merk van spam. Eén voltreffer en tank en crew zijn ook gehakt in blik.

 

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Koen Driessens

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur