Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Magisch-realistische manga met doodgewone monsters

Koen Driessens 29 juli 2019 Hebban Recensent

Keurig om het jaar presenteert ‘pindakaasmangafonds’ Hanabi een nieuw werk van Johan Neefjes. En we zitten meteen goed voor nog eens twee boeken, want De puinhopen van Sari belooft een trilogie te worden. Het zal allicht ook pas na deel 3 zijn dat we een eensluidend oordeel kunnen vellen over de reeks. Al is dit eerste deel zeker veelbelovend.

De auteur houdt ervan ons te verrassen. Niet met zijn voorliefde voor alles Japans – een strip die niét in Japan speelt zou pas verrassend zijn – maar met zijn vorm, zijn inhoud, zijn volume… Was Run run nog een flinterdun (zowel inhoudelijk als volumineus) boekje in kleurrijke helderheid, dan was Yúkei een collectie van vier ernstige, korte, duistere spookverhalen in een spel van licht en donker. Sari lijkt een mix van beide te zijn: we volgen de soms grappige belevenissen van een dynamisch schoolmeisje in haar hedendaagse omgeving, een beetje als Run run dus, maar de losse penseelstijl in wit-grijs-zwart sluit vormelijk meer aan bij Yúkei. Echter, Neefjes blijft verrassen door van het verhaal ook inhoudelijk een mix te maken van realisme en fantasie tot een magisch-realistische manga waarin kaiju (Japanse supermonsters à la Godzilla) gewoon bestaan en deel uitmaken van de realiteit: niemand lijkt ervan op te kijken als zulke monsters opduiken.

In dit eerste deel maken we kennis met Sari, een spring-in-‘t-veld die samen met haar vader (een brandweerman en weduwnaar) in een stadje woont, naar school gaat en vriendinnen heeft. Heel gewoontjes. Minder gewoontjes is dat een vreemde tweeling haar stalkt en uitroept tot ‘redder’. Van de kaiju die opeens massaal verschijnen en amok maken, vooral door met elkaar in de clinch te gaan? Dat zal nog moeten blijken. Het verlies van haar moeder lijkt ook op Sari te hangen en misschien een rol te spelen in de rest van de reeks.

Voor die nog vrij beperkte introductie heeft het boekje 104 pagina’s nodig. Pagina’s die vaak uit slechts enkele plaatjes bestaan. De auteur neemt dus de tijd en de ruimte te baat om zijn ding te doen, vooral tijdens de actiescènes met de kaiju (die sowieso al veel plaats innemen door hun formaat). Neefjes leeft zich bijvoorbeeld uit in een scène op zee wanneer gevechtsschepen onvrijwillig in het vaarwater van de monsters komen.

Zowel de actiescènes als de dialogen zitten vol beweging en vaart, en zijn geloofwaardig in beeld gebracht. Net als het Japanse decor: van interieurs tot straten en landschappen, heel herkenbaar neergezet. De auteur maakt daarbij goed gebruik van de mogelijkheden van zijn bewust beperkte kleurgebruik en brede penseelvoering: met wit – dus door niéts te tekenen – kun je immers ook veel zeggen (van schuimkoppen tot de sfeer in een bos). Het grijs brengt diepte en volume in de tekeningen. De soepele, dikke penseellijnen laten de auteur toe zich niet te moeten uitputten in details.

Niet enkel de sfeer en de actie zitten goed. De personages zijn ook meteen duidelijk voor de lezer, in hun woorden en daden. Zelfs de schoolvriendjes van Sari zijn kenmerkend van elkaar onderscheiden. Sari lijkt een beetje de speelbal van de gebeurtenissen waarin ze betrokken wordt, maar door haar eigen willetje en sterke karakter weet je al dat ze zich niet zomaar zal laten doen. We kijken dus al uit naar de puinhopen van deel 2.  

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Koen Driessens

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur