Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Grijze haren in Syrië

Koen Driessens 30 april 2017 Hebban Recensent

Het verleden van de Arabier van de toekomst komt steeds dichter bij het heden: de serie over de jeugd van de Frans-Syrische auteur Riad Sattouf in het Midden-Oosten beslaat in dit derde deel de jaren 1985-1987. We bevinden ons nog steeds in het corrupte, achterlijke Syrië van Assad sr. (nog altijd te verkiezen boven het Syrië van vandaag!), met een kort uitstapje naar – het toen in burgeroorlog verkerende, maar toch rijkere – Libanon. Het leven van de jonge Riad in deel 3 verschilt nauwelijks van het vorige deel, geprangd tussen de terreur van klasgenootjes/meester en zijn vaders familie, maar opgevrolijkt door de kerstman en Arnold Schwarzenegger.

Je zou dit derde boek een bisnummer van het tweede kunnen noemen, ware het niet dat er toch enkele evoluties zijn in het leventje van Riad: niet alleen krijgt hij concurrentie van zijn opgroeiende, schattige broertje, maar zijn ouders groeien duidelijk stilaan uit elkaar. Zijn moeder – in voorgaande delen eerder een meegaande duts – is het leven in armoede nu helemaal spuugzat en eist, behalve een ‘Franse kerst’, uiteindelijk een terugkeer naar Frankrijk of tenminste een verhuizing naar een grote Syrische stad. Abdel, Riads vader en universiteitsdocent, zit echter gewrongen met zijn droom dicht bij zijn familie te zijn en een moderne, seculiere Arabier te zijn die zijn land opstuwt in de vaart der volkeren. Een houding die hem uiteindelijk in conflict brengt met zijn diepgelovige, oude moeder, en hem tot toegiften aan zowel zijn familie als zijn vrouw én tot grijze haren brengt. Enerzijds is hij ongelovig, anderzijds gaat hij strikt de ramadan volgen, gekopieerd door Riad. Die geeft het snel op, maar de absurditeit of hypocrisie van het strenge vasten stelt de auteur toch niet expliciet aan de kaak. De corruptie van het systeem komt ook nauwelijks uitgesproken aan bod, en als dat toch gebeurt, is dat in de vorm van een anekdote, bijvoorbeeld hoe een ‘student’ van zijn vader – een lijfwacht van Assad – voor zijn examen slaagt, louter door zijn naam in te vullen.

Uiteraard doet het boek ook weer glimlachen, als bijvoorbeeld Riad en zijn vriendjes Conan de barbaar gaan imiteren (vooral in stoer kijken), of in de scène met de dorpstelefonist die consequent de verbinding verbreekt als hij een vreemde taal hoort, terwijl Riads moeder haar dochter belt. Er is het obligate verblijf in Bretagne, bij zijn oma, zoals in de vorige delen in blauwe steunkleur (de Syrische hoofdstukken zijn in het roze!), waar de boertjes een soort West-Vlaams blijken te klapp’n volgens vertaler Toon Dohmen. Hoewel ook nu weer het verschil in comfort en verdraagzaamheid met Syrië groot is, toont het Franse hoofdstuk in dit boek aan dat ook westerlingen lomp kunnen zijn. Sattouf is heel feitelijk in zijn relaas, vertelt de dingen zoals ze zijn, zonder zich uit te spreken voor of tegen. Dat aan de lezer overlaten is een slimme zet: die voelt zich meteen meer betrokken bij dit toch heel persoonlijke, autobiografische verhaal.

Omdat dit derde deel nauwelijks nieuwe elementen in zich heeft, was het misschien beter geweest dat wat beknopter in een tweede deel te verwerken, maar toch blijft Riads jeugd in het Syrië van de jaren 1980 fascinerend exotisch genoeg om erover te lezen. Gelukkig kondigt deel 4 zich aan met een nieuwe verhuizing, zodat we onze blik weer kunnen verruimen, maar ongelukkig genoeg voor Riads moeder is dat niet naar Frankrijk, maar naar Saoedi-Arabië. Eerder in boek 3 maakte Riad al kennis met een bediende van een rijke Saoedi die de duurste flessen komt opkopen in een winkel, wat zijn vader loos laat gaan over moderne slavernij. Benieuwd hoe de Arabier van de toekomst en Riad dáár mee om zullen gaan in Riyad, de ‘tuin van God’!

2

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Koen Driessens

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur