Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Probeersels, proeven en pogingen

Koen Driessens 30 april 2020 Hebban Recensent

Eén stripauteur maal zes jonge tekenaars maal zes narratieve genres maakt zesendertig grafische interpretaties die niet altijd even geslaagd zijn, maar wel een goed beeld schetsen van wat de jongelui in hun mars hebben. Misschien herinneren we ons later, wanneer onder hen een succesvol stripauteur is opgestaan, nog: o ja, die stond in Schets en Scheef

Schets en Scheef is geen stripalbum. Er staan veel strips, cartoons en tekeningen in, maar die vormen samen geen verhaal. Het zijn illustraties of interpretaties van zes korte teksten die los van elkaar staan en op zichzelf ook niet allemaal afgeronde verhalen zijn, eerder fragmenten uit verhalen. En wel van verschillende genres. Het geheel geeft daarom niet alleen vormelijk, maar ook inhoudelijk een onafgewerkte indruk. Het boek, dat de ambitie heeft het eerste te zijn in een reeks, is veeleer een schetsboek – met probeersels, proeven en pogingen. Net alsof de auteurs net voor het afwerken er maar de brui aan gaven, of liever: voor het echte werk enkele proevertjes uitdelen aan geïnteresseerde uitgevers en lezers. 

Kristof Berte kennen we als een niet onverdienstelijk amateur-striptekenaar (Lise op Monstereiland), maar Jimmy Hostens, Maikel Verhoeven, Wouter Van Ghysegem, David Felizarda Real, Tim Bolssens en Joey Potargent zijn nobele onbekenden. Het pleit voor uitgever Syndicaat om jong talent voor het voetlicht te halen. Jonge stripmakers hebben het vandaag moeilijker dan ooit om aan de bak te komen. Gelukkig zijn er af en toe publicaties van afstudeerprojecten of bundels als deze. 

Liever dan een totaal willekeurige verzameling van ‘het beste’ uit de portfolio’s van de tekenaars te brengen, is Schets en Scheef een verdienstelijke poging om methodisch en met een rode draad het beste uit de tekenaars naar boven te halen. Die rode draad is de titel van dit eerste deel: Eleonore. Een naam die in elk van de zes ‘verhaaltjes’ een andere, weinig belangrijke invulling krijgt. Een beetje kunstmatig allemaal, maar het geeft toch enige orde aan het project.

Een stukje western bijt de spits af van de zes genres, met daarin alle clichés van de in het nauw gedreven coole desperado (type ruwe bolster, blanke pit). Ook de gefixte boksmatch is voorspelbaar en bovendien onwaarschijnlijk. Berte durft gelukkig ook genres in hun hemd te zetten, bijvoorbeeld in een komisch ridderverhaal met anachronistische detective-trekjes, een rechtbankscène met piraten, een Hollywood-pastiche met een leuke twist en een bijna ontroerende fantasy in de vorm van een krantenartikel over een eenzame dame met veel fantasie. In de lijn van het onafgewerkte schetsboek lijken de tekstfragmenten echter ook al te vaak onaf: een beetje eindredactie had het kromme, al te Vlaamse en stilistisch arme taalgebruik misschien wat opgetild. 

Wat de illustraties betreft kunnen smaken uiteraard verschillen, maar enkele tekenaars steken toch boven de andere uit. Jimmy Hostens bijvoorbeeld is goed voor zwierige, losse schetsen (in collagevorm) en sterk in karakterisering. Zijn versies van de ridders, boksers en piraten springen eruit. Tim Bolssens brengt realistische en schetsmatig uitgewerkte fragmenten uit de verhalen. Zijn samenvatting van het fantasyverhaal is zelfs mooi gedaan. Een heel andere benadering heeft Maikel Verhoeven: ruw, experimenteel, sterk herinnerend aan Randal Cesar. Niet altijd even geslaagd (ridder) tot zelfs prutswerk (film), soms niet slecht (piraten) tot sterk (bokser). 

David Felizarda Real is de cartoonist van het stel. Zijn komische stijl past echter niet bij het boksverhaal en is zelfs lachwekkend (in slechte zin) bij de rauwe western. Zijn filmaffiche is dan weer niet slecht en zelfs het hoogdravend geschreven ridderverhaal werkt wel in cartoonstijl. Wouter Van Ghysegem, die lelijke collages of één grote prent maakt, levert slechts één min of meer geslaagde tekening af: zijn elfenboom heeft iets dreigend poëtisch. Joey Potargent ten slotte moet het (slecht) na-apen van José Luis Munuera dringend laten en zijn eigen stijl zoeken.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Koen Driessens

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur