Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Rauw, maar eerlijk verhaal van een gedoemde liefde

Koen Driessens 16 oktober 2019 Hebban Recensent

Als je leert van je stommiteiten, moet de Oostenrijkse illustratrice Ulli Lust inmiddels wel een heel wijs mens zijn. Ze is bovendien zo sympathiek (of masochistisch) haar eigenzinnige en op het randje levensbedreigende blunders met het publiek te delen. Tien jaar na haar grafische verslag van een onwaarschijnlijke roadtrip als 17-jarige door Italië legt ze ongegeneerd haar noodlottige liefdesleven als 23-jarige bloot. 

In de jaren tachtig trok ze als anarchistische punker zonder haar middelbare school af te maken met een nymfomane vriendin illegaal de grens over om te ‘overwinteren’ in Italië. Het werd een helletocht, met Palermo als Tartaros, vol heroïne en honger, macho’s en maffia, verloedering en verkrachting. Het personage/de auteur Ulli komt uit haar Italiaanse avontuur met een flinke weerzin voor mannen, maar vond bij haar ouders op het Oostenrijkse platteland opvang. Het rauwe relaas van deze fysieke en mentale overlevingstocht was in 2009 te lezen in Vandaag is de laatste dag van de rest van je leven.

Tien jaar later is er nu Hoe ik probeerde een goed mens te zijn. Tussen beide boeken liggen vijf à zes jaar, waarin Ulli nog niet veel vooruitgang gemaakt heeft. Ze woont weer in Wenen, is nog steeds werkloos (en weigert suffe baantjes die haar moeder of de arbeidsbemiddeling haar opdringen) en ook amoureus is haar leven ‘complicated’: ze heeft een latrelatie met een impotente kunstenaar, en een zoontje van vijf dat bij haar ouders opgroeit. Hoewel ze hem slechts in het weekend ziet, herhaalt ze dat Philippe ‘het beste is wat me is overkomen’. Hoe haar dat is overkomen, komen we niet te weten – tenzij in een volgend boek.

Wat ook niet bepaalt rijmt met Vandaag is de laatste dag…, is dat ze zich nu blijkbaar laat leiden door haar achternaam: Ulli Lust heeft op een of andere manier, ondanks haar ervaringen in Italië, een enorm libido ontwikkeld (waarvan Philippe een resultaat is?) en met haar seksueel ontoereikende vriend Georg de afspraak gemaakt de vrije liefde na te streven. Riskant voor een meisje dat zelf zegt snel verliefd te worden. De eerste de beste die ingaat op haar avances – een asielzoeker uit Nigeria – is dan ook een problematische keuze. De seks met Kim is geweldig, maar de vreemde driehoeksverhouding is lastig voor de almaar bezitteriger en gewelddadiger Kim, hoewel ze met hem trouwt voor zijn verblijfsvergunning. Een en ander loopt uit op een pijnlijke climax.

Anders dan in Vandaag is de laatste dag… probeert Ulli nu iets van haar leven te maken: ze heeft artistieke ambities, ze werkt aan een prentenboek. Met een doel komt echter ook algauw schuldgevoel: ze voelt zich een slechte moeder bij Philippe, een slechte vriendin bij Georg, een slecht mens als ze Kims kansen op asiel hypothekeert door hem voor zijn geweld aan te klagen. Lust brengt geloofwaardig tot uiting hoe zij verscheurd wordt door twijfel en wanhoop. In zoverre al haar ervaringen authentiek zijn, is de auteur expliciet eerlijk in haar beleving ervan (ook in de seks trouwens) en zwaktes. Wat dit alweer harde en rauw op je dak vallende boek verteerbaar en zelfs boeiend maakt. Het helpt dat haar (zwart-witte) tekeningen (met opnieuw één enkele steunkleur, dit keer rood) vlot toegankelijk zijn. Haar gebruik van paginagrote, rustgevende detailtekeningen komt ook het ritme ten goede.

De thematiek – blank meisje dat zich ontfermt over zwarte vluchteling – herinnert aan Judith Vanistendaels De maagd en de neger (nog zo’n liefdesrelatie die slecht afliep), maar eerder dan het onbegrip van haar omgeving heeft Hoe ik probeerde… de gelijkheid van man en vrouw als onderwerp: het recht om zelf keuzes te maken, je leven zelf in handen te nemen en niet in deze of gene richting gedwongen te worden, ook op relationeel vlak. Of hoe een schijnbaar zwakke vrouw een sterk punt kan maken.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Koen Driessens

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur