Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

De zoete leugen van het hart

Koen Driessens 21 december 2017 Hebban Recensent

Wat is waar? Wat is gelogen? En wat is het verschil? Het is gewaagd in een fictief, en dus ‘gelogen’, werk deze lastige vragen te stellen. De Duitse tekenaars Bernd Kissel en Flix (die hier als scenarist actief was) nemen dan nog Karl Friedrich Hieronymus baron von Münchhausen, de architypsiche leugenaar bij uitstek, als referentiepunt in deze luchtige, maar niet minder intrigerende graphic novel. Maar de waarheid komt niet zo makkelijk boven.

Londen 1939: de naar de Britse hoofdstad gevluchte beroemde psychoanalyticus Sigmund Freud wordt ondanks zijn frêle gezondheid bij een gevangene geroepen. Een Duitser is van het dak van Buckingham Palace geplukt en hij beweert aardbeien te hebben gegeten op de maan. Krankzinnig of geniaal? Of een spion die beide veinst? De Britten willen van Freud weten of de man de waarheid spreekt: maanreizen lijkt hen wel nuttig om sterk te staan in de dreigende oorlog. Freud hoort de man uit, die de onwaarschijnlijkste verhalen vertelt, maar hem bezweert nog nooit gelogen te hebben.

Iedereen kent de fantastische verhalen van de baron von Münchhausen. Destijds een historisch figuur dat bekendstond om zijn straffe verhalen, later uitgegroeid via volksverhalen tot het bekendste voorbeeld van de leugenliteratuur. Kissel en Flix situeren hun Münchhausen in een totaal andere omgeving en tijd, maar maken in de ongelofelijke verhalen van het personage rond en na de Eerste Wereldoorlog dankbaar gebruik van bekende anekdotes en avonturen van de baron: hoe hij zichzelf door een gat in het dak bevrijdt door zich op te trekken aan zijn eigen haren, het rijden op een doorgesneden paard, het vliegen op een kanonskogel, het paard aan de kerktoren… Ze hebben deze vertellingen slim in het verhaal geweven.

Onze baron beweert dus ook naar de maan gereisd te hebben, die aan de achterkant een kleurrijk paradijs is, waar de doden leven. Het in sobere grijstinten verluchte boek wordt bij deze passage letterlijk kleurrijk. Freud stelt zich inmiddels de vraag: waarom heeft de mens van nature de neiging dingen te verzinnen? Heeft de leugen een functie? Is het een beschermingsmechanisme? En zo ja, waarvoor? ‘Is deze wereld dan zo ondraaglijk… dat de geest moet kunnen vluchten?’ Hij blijft ons het antwoord schuldig. Aanvankelijk is hij ervan overtuigd dat Münchhausen een fantast is. Al wat hij vertelt, is gewoon onmogelijk: een paard valt niet van een kerktoren zonder om te komen, zoveel sneeuw kan niet ongemerkt smelten in één nacht, een menselijke stem kan niet bevriezen tot ijsblokjes, er waren geen Duitse elitetroepen bij de Oostenrijkse kroonprins in Sarajevo in 1914… Verzint hij het om de aandacht af te leiden van de beschuldiging van moord op zijn familie? Of gewoon om aandacht te vragen? Het zogenaamde Münchhausen-syndroom. Tot hij de baron herkent op een foto bij de aanslag in Sarajevo… Uiteindelijk maakt het volgens Freud niet uit of iemand je gelooft. Als het hart zegt dat het de waarheid is, dan is het waar.

In deze tijden van fake news is het goed kritisch te zijn, maar Kissel en Flix lijken een pleidooi te houden voor goedgelovigheid, voor dromen, voor het hart in plaats van het verstand. Het is waar: hoeveel mooie dingen zijn er niet voortgekomen uit het hart? Met een plaats in het tot nog toe uitsluitend autobiografische en documentaire ‘waargebeurde’ fonds van Soul Food Comics is dit overigens heel aardig en breed toegankelijk getekende werk een uitroepteken van een vraagteken bij wat we onder fictie moeten verstaan: zelfs een fictief verhaal kan een waarheid als een koe vertellen. En heeft ieder niet zijn eigen waarheid? Is dé waarheid zo fictief als rechtvaardigheid? Een vrij eenvoudig, klassiek en rechtlijnig verteld stripboek als dit werpt toch heel wat vragen op waar het niet meteen op kan antwoorden. Misschien is dat de waarheid: dat er geen antwoorden zijn.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Koen Driessens

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur