Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Moslimpunkers

Koen Driessens 25 mei 2016 Hebban Recensent

Onder zijn tulband droeg ayatollah Khomeini eigenlijk stiekem een hanenkam. Niet alleen deze mentale mix van islam en punk is wat je ‘taqwacore’ kunt noemen, maar ook de rebelse respectloosheid die het beeld uitdrukt. Voorál wanneer dat geuit wordt door hardcore godvrezende moslims slash anarchistische punkers. In Taqwacore geeft bekeerling Michael Muhammed Knight een ongewone en bevreemdende inkijk in een imaginaire subcultuur, waarmee hij de idealen en realiteit van integratie en jongerencultuur een spiegel voorhoudt.

Punkbands met namen als Osama Bin Laden’s Tunnel Diggers, Burning Books for Cat Stevens of Vote Hezbollah, een zanger die eerst op de Koran pist en er daarna eerbiedig uit voorleest, een feministische moslima in boerka die een jongen pijpt op het podium… Je moet een maag van staal hebben voor het uitgaansleven van de Pakistaans-Amerikaanse Yusef en zijn medestudenten, met wie hij een islamitisch studentenhuis in Buffalo deelt. Over the top en onwerkelijk enerzijds, herkenbaar en heel aards studentikoos anderzijds. Hoewel de jongeren - meer dan met studeren - vooral bezig zijn met zowel strikt volgens de islamitische voorschriften te leven (‘straightedge’ zonder drank of drugs) als met nonconformistisch en anti-autoritair rondhangen, zijn en blijven het jongeren. Die voornamelijk in muziek en het andere geslacht geïnteresseerd zijn.

Yusefs leven draait grotendeels rond seks – het niet hebben van, het (hoewel het haram is) masturberen, het versieren van een meisje in dreadlocks. De enige spanning in deze roman draait hierrond. Alle overige pagina’s gaan naar de beleving van hun islampunk. Waarbij de manier waarop de jongens én meisjes de streng gereglementeerde islam volgen én zelf invullen een metafoor lijkt van hoe jongeren zich eerst optrekken aan de regels van de samenleving, om zich er dan tegen af te zetten en hun eigen weg te zoeken. Tegelijk leven ze bijvoorbeeld het vijfmaal daags bidden na en schrappen ze een ayah (vers) in de Koran waarin mannen aangemoedigd worden hun vrouw te slaan. Zowel van punk als van islam kun je je eigen individuele versie maken. No rules, ook in een overgeorganiseerde godsdienst als deze.

Dat lijkt oneerbiedig tegenover de islam, maar dat is het boek nergens. De auteur spreekt zich nergens uit voor of tegen. Hij lijkt via zijn personages eerder kritisch, waar een modern mens ook kritisch zou zijn, zelfs over de profeet, bijvoorbeeld over Mohammeds negenjarige bruidje. (Mohammed was overigens ook een punker, want ‘hij gaf de wereld op zijn donder’.), maar uit het boek spreekt overduidelijk hoe ondergedompeld de auteur is in de islam. Soms tot vervelends toe. Regelmatig moet je als lezer een flinke inspanning doen om door de opsomming van islamitische gebedsrituelen, verzen en formules geploegd te raken. Het boek bevat een lange verklarende woordenlijst, maar bij vijftien lemma’s per pagina geeft elke normale lezer het snel op die telkens weer te gaan raadplegen.

Makkelijk leest het boek dus niet. Knight laat zijn personages interessante beschouwingen maken over de plaats van de islam in de VS (waar het een typisch eigen multicultureel gelaat zou kunnen krijgen) of feminisme, maar de meeste personages zijn te weinig uitgesproken om zich van elkaar te onderscheiden. De auteur slaagt er ook niet echt in een samenhangend geheel te maken dat ergens toe leidt. Net als punk eigenlijk. De manier waarop hij de fictieve moslimpunkstroming neerzet is sterk (door fantasie en werkelijkheid, bv. met echte muziek, te vermengen), maar overtuigt niet omdat deze werelden toch te ver uit elkaar liggen, ondanks hun overeenkomsten. Een beetje zoals bijvoorbeeld de Ku Klux Klan en Islamitische Staat elkaar nóóit zullen omarmen, hoewel beide bewegingen grote raakvlakken hebben.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Koen Driessens

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur