Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Tekststrip doet roman recht

Koen Driessens 13 september 2016 Hebban Recensent

Vijftig jaar geleden deden romans als Ik, Jan Cremer (1964), Gangreen (Jef Geeraerts, 1967) en vooral Turks Fruit (1969), geheel in de tijdgeest van de seksuele revolutie, de Nederlandse literatuur uit haar zedige voegen barsten. De literaire geschiedenis van de Lage Landen beleefde haar jaar nul-moment, met voortaan een vóór en een ná, met Jan Wolkers in de rol van anti-Christ. Een dergelijk scandalitiseffect, nog eens versterkt door de film amper enkele jaren later, heeft deze uitgave van Turks Fruit vandaag echter niet meer. Choqueren is 48 jaar na Turks Fruit geen dankbare klus meer voor een hedendaags schrijver. Zelfs de weinig verhullende illustraties van Dick Matena veranderen daar niets aan.

Niet dat Turks Fruit nu een gedateerd meesterwerk is: de semi-autobiografische roman over de stormachtige, spectaculair op de klippen lopende en treurig zwalpend zinkende romance tussen Erik en Olga is vandaag nog altijd een verscheurende hartenkreet vol woede en rancune. Waarin de auteur via groteske personages een verbitterd en vertekend beeld van de realiteit geeft. Na bijna een halve eeuw heeft de passie, in goede én slechte tijden, nauwelijks aan kracht ingeboet. Wolkers’ woorden hakken er nog steeds in, brutaal, ongeremd en furieus. Een boek dat nog steeds het ontdekken en lezen waard is. Een glijmiddel voor deze rauwe seksuele parabel kan daarbij de verstripping zijn door Dick Matena.

Die is uiteraard niet maagdelijk aan dit huzarenstuk begonnen. Zijn stripbewerking van De avonden (2003-2004) was al net zo revolutionair als Turks Fruit destijds, maar dan in de wereld van de beeldromans. Niet zozeer de bewerking van een literair werk – dat hebben velen Matena voorgedaan; hij heeft het zichzélf zelfs voorgedaan met bewerkingen van jeugdklassiekers als Kruimeltje, Pietje Bel en Dik Trom – maar zijn koppige respect voor de oorspronkelijke tekst dwingt ook ons respect af: Matena gebruikt voor zijn literaire bewerkingen de integrale tekst van het boek in het beeldverhaal. Niemand deed het hem voor, niemand doet het hem na.

Het leverde de toen enkel in stripmiddens gerespecteerde tekenaar de aandacht van een ruim publiek én artistieke waardering op. Tot de Vlaamse staatsprijs toe. Sindsdien heeft Matena een indrukwekkend oeuvre afgeleverd – vooral in de zin van het monnikenwerk dat het moet zijn zulke romans (die niet bepaald bulken van flitsende actie) letterlijk te ver-beelden, resulterend in soms zwaar te verteren brokken, zelfs voor stripliefhebbers. De grafische versies van de beschouwende romans die Matena koos zijn immers niet altijd even vlot leesbaar. Korter werk, zoals Elsschots Kaas of Het dwaallicht, of dramatisch werk, zoals Dickens’ Christmas Carol, zijn nog te behappen, maar de bewerkingen van Reves De avonden of Wolters’ Kort Amerikaans zijn zelfs voor gemotiveerde lezers geen sinecure. Door een pil als Theo Thijssens Kees de jongen is zelfs nauwelijks door te komen. En dan moet u weten dat Matena ooit van plan was een onleesbaar geacht werk als Ulysses te verstrippen: een uitdaging die de recalcitrante tekenaar wel aansprak…

Turks Fruit getuigt echter van een andere, meer geslaagde aanpak: nog steeds met de volledige tekst, maar nu ónder de tekeningen in plaats van erin. Denk: Tom Poes. Als tekststrip is Matena’s Turks Fruit veel leesbaarder. Bovendien doet deze manier het originele werk beter recht, mét een meerwaarde: je kunt het lezen zoals Wolters het schreef, bovendien vergezeld met Matena’s illustraties. Die vullen de tekst aan zonder deze te kapen of in saaie, statische beelden te verstarren. De tekeningen, sober en somber bruingrijs en ongepolijst rauw als de tekst, vertellen geenszins het verhaal, maar lichten fragmenten toe of uit, vergroten details en verkleinen de Turks Fruit-filmbeelden van ons collectief geheugen tot de vier harde kaderzijden van telkens drie of vier plaatjes. En o ja, konten en kutten te kust en te keur. Denk: helemaal niet Tom Poes

2

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Koen Driessens

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur