Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Kraai zegt het

Koen Driessens 28 april 2016 Hebban Recensent

Een vader en twee zonen verloren hun vrouw en moeder en voelen haar gemis. De leegte wordt gevuld door Kraai, die blijft ‘zolang het nodig is’ om tegelijk meelevend troost te bieden en nuchter te relativeren. Deze vaderlijke creatie, voortkomend uit een Ted Hughes-fascinatie (die hij met de auteur deelt), begeleidt de achterblijvers in hun rouw en het afschudden van hun verdriet. Wat blijft is de liefde. En een warm boekje over omgaan met verlies.

Jachtige tijden vragen dunne boekjes. Wat dat betreft is dit boekje wel eigentijds: 122 erg luchtige tot lege pagina’s met poëzie vermomd als proza. Maar vergis je niet: dit is het soort boek dat je meteen na het dichtklappen wilt herlezen en opnieuw beleven. Meer dan een verhaal is dit immers een belevenis.

Die moeilijk te verkopen is. Voormalig boekenverkoper Max Porter, vandaag redacteur bij een uitgeverij, weet als geen ander dat hij zondigt tegen alle regels van het boekenvak: het is quasi onmogelijk op voorhand een doelpubliek voor een boekje als dit te bedenken (poëzieliefhebbers? Rouwenden? Ouders?), dus het feit dat het – bij een andere dan zijn eigen uitgeverij – zelfs maar gepubliceerd is, is al een klein wonder. Porter, zelf vader van twee jongens tijdens het schrijven, maakte het dan ook vanuit een innerlijke drang om de dood van zijn vader (toen hij nog klein was) en zijn relatie tot hem en zijn eigen broer een plaats te geven. En dit te combineren met zijn eigen voorliefde voor de poëzie van Ted Hughes, die ook wel wat van verlies wist: na de zelfmoord van zijn vrouw en dichteres schreef Hughes zijn donkerste en meest ambitieuze werk, Crow, waarin zijn verdriet de vormen van een kraai aannam. Bij Porter symboliseert buddy Kraai vooral dat men er nooit alleen voor staat.

Overigens smokkelt Porter ook zijn bewondering voor dichteres Emily Dickinson in het boek. Dat merken we niet alleen aan het door de brutale Kraai gekaapte openingsvers, maar ook in de titel, die verwijst naar Hope is the thing with feathers; hoop is misschien nog belangrijker dan de liefde, want levensnoodzakelijk om een mens recht te houden die alles verloren heeft: zo past het oorspronkelijke vers ook zonder de parafrase bij een boekje over het verlies van een dierbare.

Sober, levensecht, raak en zonder melig te worden (daar waakt Kraai zelf wel over) schetst Porter hoe de vader en zijn zonen het verlies ervaren en verwerken. Daarbij ligt de nadruk nogal op de aanvaarding, waarin de jongens – die kibbelen en vechten als jongens maar ook samen als één stem spreken – voorop lopen: "Een jankend het spijt me dat zoveel is als ja dat zoveel is als dank je dat zoveel is als we moeten verder." Porter gebruikt soms anekdotische beelden om hun rouwproces te illustreren: samen met hun vader supporteren ze voor Kraai tijdens een roofdierenshow. De vader, die zijn tijd neemt ("Het leven weer oppakken (…) is iets voor stommelingen, want ieder verstandig mens weet dat rouw een langetermijnproject is." ), toont dat hij zover is wanneer hij de assen van zijn vrouw uitstrooit en tegen de wind zijn liefde uitschreeuwt. Kraai mag opkrassen.

Als u van Jij zegt het van Connie Palmen – nog zo’n eigentijds boekje – met Hughes’ visie op de feiten en de dood van zijn vrouw heeft genoten, ligt Verdriet is het ding met veren u zeker ook. Niet alleen dankzij de link met Hughes, of door de gelijkaardige fragmentarische en sobere stijl, maar ook door een voelbare, doorleefde betrokkenheid die spreekt uit en tussen de regels van dit boek.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Koen Driessens

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur