Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Kasteel van papier

Koen Driessens 30 november 2023 Hebban Recensent

Net als Zonnekoning Louis Quatorze – die het zijn roem gaf – of de Mona Lisa – die er ooit hing – kent iedereen het kasteel van Versailles. Maar wat weten we er écht van? Wil je het voormalige epicentrum van de Franse macht tot in de verste uithoeken van zijn uitgestrekte park, tot in de geheime romantische doorgangen van de koninklijke appartementen en tot in de kleinste details van zijn nog korte, maar al zeer bewogen geschiedenis kennen, dan is dit boek van Johan Op de Beeck een goede, maar beetje saaie gids.

'Een boeiende en erudiete, maar soms al te gedetailleerde en vrij onpersoonlijke lofzang op het kasteel van Versailles.' - recensent Koen

De voormalige journalist/amateurhistoricus/francofiel schreef eerder al boeken over de Zonnekoning, de Franse Revolutie en Napoleon Bonaparte. Zijn kennis hierover kwam dus zeer van pas om te hergebruiken in dit boek, waarin geen staatsman of historische omwenteling maar een gebouw centraal staat. Eigenlijk een gebouwencomplex, want het kasteel van Versailles is de loop van de 17de en 18de eeuw almaar gegroeid en er werden in het domein nog meer en nog luxueuzere lustoorden opgetrokken, aanvankelijk bewoond door maîtresses, later ook door koninginnen en keizers.

Met journalistieke zakelijkheid valt Op de Beeck met de deur in huis. Aan Louis XIII, die Versailles als een klein jachtslot bouwt en slechts kort regeerde, maakt hij niet veel woorden vuil. Des te meer aandacht gaat naar zijn zoon, Louis XIV. Die ontwikkelde in zijn jeugd (op de vlucht voor de adel die op de kroon aasde) en zijn wilde jaren (als rokkenjager) een voorkeur voor Versailles. In de loop van zijn liefst 72-jarige regime bezorgde hij het kasteel de luister die het vandaag nog geniet, hoewel er in de 19de en 20ste eeuw door de republikeinse staat zeer stiefmoederlijk mee werd omgegaan en het zelfs tot tweemaal toe de barbaarse Pruisische horden over de vloer kreeg.

Soms verliest de auteur zich in talloze namen, titels en feiten die de lezer onmogelijk kan onthouden, en uitgezonderd enkele anekdotes blijven de kasteelkronieken afstandelijk en de vele personages van papier, ze komen niet helemaal tot leven. Toch komt uit zijn daden Louis XIV duidelijk wel naar voren als een afgunstig, spilzuchtig en wispelturig monarch, ook in zijn omgang met Versailles, waar de ene uitbreiding op de andere verbouwing volgde. Op de Beeck beschrijft haast bewonderend hoe de Zonnekoning in Versailles zijn absolute macht opbouwt en concentreert door de hoogste (en verraderlijkste) edellieden bij hem aan het hof te houden. In deze gouden en drukbevolkte kooi kon de koning zijn vijanden dicht bij zich in de gaten houden.

Behalve de pracht en praal en de wel erg dwaze hofrituelen passeren ook het (gebrek aan) sanitair en de dames aan het hof. De auteur neemt het kritisch voor hen op en vraagt zich af waarom de vertrekken van Louis XIV’s maîtresse (en latere – geheime – echtgenote) Madame de Maintenon zo ver van de zijne lagen en enkel publiekelijk toegankelijk waren. Ook koningin Marie-Antoinette krijgt eerherstel. Op de Beeck schetst een onschuldiger beeld van haar (als iemand die louter op luxe en plezier was gesteld) dan ‘s konings politieke rivalen de almaar nooddruftiger bevolking voorkauwden, in de prelude op de Franse Revolutie. Zelfs de toenmalige restauratiekosten van het kasteel werden schromelijk overdreven om de koning zwart te maken. Of hoe fake news ook eind 18de eeuw al bestond. Zelfs de bestorming van Versailles begin oktober 1789 heeft veel weg van die van het Capitool in januari 2021.

Versailles is een boeiende en erudiete, maar soms al te gedetailleerde en vrij onpersoonlijke lofzang op het kasteel van Versailles. De ruim tweehonderd jaar dat er geen monarch meer resideert, behandelt de auteur wel, maar niet zo uitvoerig als de glanstijd onder Louis XIV. Het boek is ruim geïllustreerd met prenten van vergane glorie, maar had bij de tekst soms wel wat meer hedendaagse foto’s kunnen gebruiken. Alsof het hier eerder om een luchtkasteel ging.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Koen Driessens

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur