Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Zwaangedachten

Koen Driessens 13 oktober 2020 Hebban Recensent

Met het confronterende Zwanendrifters heeft illustratrice Dido Drachman een opmerkelijk debuut gemaakt op het podium van de graphic novel. In een stijl die sterk aanleunt bij haar mentor Judith Vanistendael vertelt dit boek over een jong meisje in een disfunctioneel gezin dat wil ontsnappen aan haar treurige lot.

De Amsterdamse Drachman studeerde vijf jaar geleden af aan kunsthogeschool HKU in Utrecht en verhuisde naar stripmekka Brussel om daar 'master in de graphic storytelling' (vroeger zei men gewoon 'striptekenaar') te worden aan het bekende Sint-Lucas. De Luca School of Arts heeft al heel wat stripmasters afgeleverd, onder wie lesgeefster  Vanistendael zelf, die met onder meer met De maagd en de neger, Toen David zijn stem verloor en Penelope enkele kanjers van beeldromans heeft geproduceerd, die ook over de taalgrens bijval kennen. De intense begeleiding door Vanistendael, die het boek zelf ‘poëtisch’ en ‘subtiel’ noemt, is duidelijk zichtbaar in Drachmans werkstuk, van het gebruik van sfeervol aquarel en zowel kleine als paginagrote tekeningen zonder kaders tot de tekstballonnen in lopend schrift.

Maar ook inhoudelijk heeft Zwanendrifters gelijkenissen met het oeuvre van de dochter van schrijver-journalist Geert Van Istendael: gewone mensen zijn het onderwerp, herkenning en ontroering het doel. In Zwanendrifters is het marginale gezin te herkennen van Bettie, een leuk meisje van een jaar of 12, dat het huishouden in hun sociale woning (een bungalow op een park in Garderen, bij Apeldoorn) in haar eentje moet rechthouden. Haar brommige vader zit de hele dag in kamerjas op de bank, zeurt om bier en wil dat zij voor het eten zorgt. Bettie moet het stellen met afdankertjes en wordt er op school om gepest. Haar grote broer Lukas woont ook bij hen, maar is duidelijk op het verkeerde pad aan het verzeilen. Bettie en Lukas kibbelen vaak – hij noemt haar ‘monster’ – maar dat is eerder speels. Luuk komt voor de buitenwereld wel over als tuig, maar ondanks zijn ruwe gedrag tegenover Bettie is hij op haar gesteld. Hij heeft echter geen goed woord over voor hun afwezige moeder.

Bettie heeft geen idee waar haar moeder, Zwaantje, is. Eerst beweert Lukas dat ze dood is, maar later verwijt hij haar dat zij hen liet stikken. Bettie hoorde inmiddels van vroegere buren dat ze ‘ervandoor is met een vent’. Van de vriendin van haar oom leert Bettie dat haar moeder van reizen droomde, naar grote steden: Rome, Berlijn, New York, Londen… Een kronkel – door het kinderliedje ‘Witte zwanen, zwarte zwanen’ dat Bettie kent, allicht door haar moeder – doet haar besluiten dat haar moeder naar Engeland is vertrokken. Een waangedachte, maar niet voor het meisje, dat zo een uitweg ziet uit het marginale bestaan dat ze leidt en naar een open einde voert, dat tragisch aanvoelt.

Het verhaal speelt in 1995. Waarom dat is, is niet helemaal duidelijk, maar het verhoogt wel de perceptie dat het hier om een (auto)biografische vertelling gaat. Vandaag, 25 jaar later, zijn er nog altijd – en misschien zelfs méér – kansarme gezinnen die zich met moeite staande houden in een onverbiddelijke wereld. Drachman is erin geslaagd de situatie van zo’n gezin doorleefd en geloofwaardig weer te geven. Zonder er veel woorden aan vuil te maken, maar in des te meer tedere tekeningen schetst ze de lastige leefomstandigheden van Bettie en hoe het meisje eronder lijdt, zelfs onbewust. Het schrijnende gemis van haar moeder is voor haar de druppel.

Inderdaad subtiel weeft de auteur het driften van overtollige zwanen (die gevangen en geknipt worden) in het boek, een verwijzing naar hoe moeder Zwaantje zich gevangen voelde en, voordat haar vleugels beknot werden, op de vlucht sloeg. Dat ze daarbij haar kinderen achterliet, zegt alleen maar hoe erg haar situatie moet geweest zijn. Zwanendrift is een mooie, impliciete aanklacht tegen het lot van de overtolligen in onze maatschappij.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Koen Driessens

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur