Lezersrecensie
Een tijdperk waar de rijkdom vanaf spat
Een roman die zich afspeelt in het 17e eeuwse Amsterdam, Petronella (Nella) Oortman komt vanuit het plattelandse Assendelft naar het stadse Amsterdam. Ze is gehuwd met Johannes Brandt ruimer ouder dan zij, een koopman die handel drijft over de hele wereld. Haar intrede in het huishouden is op zijn zachtst gezegd bijzonder. naast Cornelia de huishoudster en Otto, de zwarte bediende maakt ook Maren de ongetrouwde zus van Johannes deel uit van het huishouden. Waar Nella het hoofd van de huishouding zou moeten zijn is het zo dat Maren eigenlijk alle touwtjes in handen heeft. Nella blijkt een bijzonder huwelijk te hebben gesloten, ze ziet haar echtgenoot in het begin nauwelijks en hij raakt haar met geen vinger aan. Hij heeft voor haar een gigantisch miniatuurhuis gekocht wat een kopie is van hun huis aan de zogenaamde gouden bocht, de Herengracht in Amsterdam. Ze krijgt de vrije hand om dit in te richten.
De miniaturen worden gemaakt door een miniaturist die verrassend veel lijkt te weten van hun huishouden en de personen die er wonen. Naast de bestelde miniaturen worden er ook ongevraagde miniaturen bezorgd, die verband lijken te houden met gebeurtenissen die plaatsvinden. Nella gaat regelmatig op zoek naar de mysterieuze miniaturist, waarvan ze denkt dat het vrouw moet zijn. Het lukt haar niet haar te spreken te krijgen. Ondertussen blijkt haar man homofiele betrekkingen erop na te houden, haar schoonzus zwanger te zijn en de zwarte bediende verdwenen. Johannes wordt gearresteerd en moet terecht staan met dood door verdrinking als strafeis. Nella ontwikkelt zich tot een doortastende jonge vrouw die ondanks alle angsten probeert te redden wat er te redden valt.
Het boek geeft een beeld van een tijdperk in Amsterdam waar de rijkdom vanaf spat. De handel zorgt voor fortuinen en dit alles tegen een achtergrond van streng Calvinisme, puriteinse preken en verboden op menselijke afbeeldingen. Het is prettig leesbaar geschreven; je waant je in het huis aan de Herengracht waar je over de schouder van Nella meekijkt naar de attributen in haar miniatuurhuis en met haar meeloopt naar de Kalverstraat waar de handwerkslieden hun huizen hebben. Jessie Burton weet de sfeer goed te raken, knap om te schrijven over een land, een stad, cultuur en tijd die niet je eigen zijn. Ik zou zomaar nieuwsgierig kunnen worden naar een verfilming van dit boek.
De miniaturen worden gemaakt door een miniaturist die verrassend veel lijkt te weten van hun huishouden en de personen die er wonen. Naast de bestelde miniaturen worden er ook ongevraagde miniaturen bezorgd, die verband lijken te houden met gebeurtenissen die plaatsvinden. Nella gaat regelmatig op zoek naar de mysterieuze miniaturist, waarvan ze denkt dat het vrouw moet zijn. Het lukt haar niet haar te spreken te krijgen. Ondertussen blijkt haar man homofiele betrekkingen erop na te houden, haar schoonzus zwanger te zijn en de zwarte bediende verdwenen. Johannes wordt gearresteerd en moet terecht staan met dood door verdrinking als strafeis. Nella ontwikkelt zich tot een doortastende jonge vrouw die ondanks alle angsten probeert te redden wat er te redden valt.
Het boek geeft een beeld van een tijdperk in Amsterdam waar de rijkdom vanaf spat. De handel zorgt voor fortuinen en dit alles tegen een achtergrond van streng Calvinisme, puriteinse preken en verboden op menselijke afbeeldingen. Het is prettig leesbaar geschreven; je waant je in het huis aan de Herengracht waar je over de schouder van Nella meekijkt naar de attributen in haar miniatuurhuis en met haar meeloopt naar de Kalverstraat waar de handwerkslieden hun huizen hebben. Jessie Burton weet de sfeer goed te raken, knap om te schrijven over een land, een stad, cultuur en tijd die niet je eigen zijn. Ik zou zomaar nieuwsgierig kunnen worden naar een verfilming van dit boek.
1
Reageer op deze recensie