Belangrijk en oerkomisch beeld van een falend asielbeleid

korneel 14 oktober 2024
De personages in 'Problemski Hotel' zijn kleurrijk en onvergetelijk, elk met hun eigen verhalen en dromen die soms bitter of surrealistisch aanvoelen. Verhulst toont hun wanhoop, hun veerkracht, en de kleine momenten van medemenselijkheid die hen menselijk houden in een situatie die hen vaak lijkt te ontmenselijken. Hij geeft de anonieme cijfers en statistieken een gezicht, waardoor je als lezer niet anders kunt dan meevoelen met hun strijd.
De stijl van Verhulst is direct en soms provocerend, maar ook poëtisch en vol van scherpzinnige observaties. Zijn taalgebruik is levendig en krachtig, met zinnen die je blijven bijblijven vanwege hun treffende eenvoud of bittere waarheid. Deze combinatie van humor, medeleven en harde kritiek maakt 'Problemski Hotel' tot een boek dat zowel confronterend als verfrissend is.
'Problemski Hotel' is niet alleen een roman, maar ook een belangrijke maatschappelijke aanklacht tegen de manier waarop onze samenleving omgaat met de meest kwetsbaren onder ons. Dimitri Verhulst laat ons zien dat achter elk nieuwsbericht over vluchtelingen een verhaal schuilt, een mens van vlees en bloed, die net als wij verlangt naar een plek om thuis te komen.
Deze roman is een absolute must-read voor iedereen die geïnteresseerd is in de menselijke kant van de migratiecrisis, verteld met een scherpe blik en een groot gevoel voor humor en empathie. Dimitri Verhulst heeft met 'Problemski Hotel' een indringend en onvergetelijk werk afgeleverd dat nog lang nazindert

Meer recensies van korneel