de "straling" wordt zichtbaar gemaakt

korneel 25 september 2024
"De onzichtbaren" wist me meteen te pakken met zijn sfeervolle beschrijving van het Kiev in de nadagen van de Sovjet-Unie. Frank Nellen schetst een beklemmende zoektocht, waarin Dani op zoek gaat naar zijn verdwenen jeugdvriend Pavel. Wat me het meest raakte, is hoe Nellen de desillusie van die tijd tastbaar maakt: de vergane dromen van een ooit groots socialisme en de verloren idealen van de personages.

De tocht van Dani is niet alleen fysiek, maar vooral ook een innerlijke reis vol herinneringen aan een wereld die niet meer bestaat. Het boek is doordrenkt van nostalgie, maar tegelijk ook van wanhoop. Nellen’s schrijfstijl is krachtig en doet je meeleven met de leegte die Dani voelt. Het verhaal kruipt onder je huid en laat je nadenken over vervlogen dromen en vriendschap. Echt een aanrader voor wie houdt van een subtiele, diepgaande vertelling!

Meer recensies van korneel