Een streling voor de ziel

kris-vandevoort 23 december 2023
Feestzaal Holly verzorgt elk jaar het afscheid dat de Incarnaties van de Feestdagen nemen van Oudejaar. Maar in 1926 wordt het een bijzonder afscheid..
5 bijzondere verhalen over 5 Incarnaties.
De vertellingen sprankelden en brachten me van in het begin in een dromerige sfeer. Met spijt heb ik het boek dichtgeklapt na de laatste bladzijde. Elk verhaal heeft me nog wat doen mijmeren.

Omdat ik niets wil onthullen, ga ik de personages niet allemaal benoemen, maar proberen kort te omschrijven.
Het eerste verhaal was betoverend omwille van de erg mooie beschrijvingen. En de manieren om een monster te verslaan, waren inventief en sluw.
Midzomer is een verhaal dat ik onmiddellijk wilde herlezen. De diepgang in de psyche van het personage was mooi en duidelijk.
Het toekomstverhaal had een duidelijke boodschap, maar klopte in mijn gevoel niet helemaal. Maar dat kan te maken hebben met mijn eerder beeld van het personage. De klaver speelt een verrassende rol in deze vertelling.
En Stingy...intrigerend is het juiste woord, naar mijn gevoel. Naarmate het hele boek vorderde, werd hij wel meer als een dronkaard neergezet, wat een beetje storend werkte.
Het laatste personage vertelde een droevig epos. Ik werd erdoor geraakt. Mooie vertelling.
Elk verhaal wordt voorafgegaan en gevolgd door een "bindverhaal" dat zich in de feestzaal afspeelt. Deze maakten de overgangen mooi en soepel. De Qr-codes op deze pagina's waren een leuke toevoeging! Meer zeg ik niet, dat moet je als lezer ondervinden.

Holly en Oudejaar waren eigenlijk de 6e en 7e personages. De mysterieuze sfeer rond hen, maakte het compleet.

De illustraties van het boek zijn gewoonweg prachtig! Alleen de cover al doet je wegdromen.

Waarom geen 5 sterren?
Helaas was er nog redactiewerk. Ik heb meerdere typ- en taalfouten gelezen, zelfs enkele dt-fouten. Zinsbouw die niet overal klopte, gebruik van verkeerde woorden (het woord "wanneer" als er eigenlijk "toen" wordt bedoeld). Erg jammer, dit haalde mij soms uit de sfeer van een verhaal.
Ben je een lezer die zich hier niet aan stoort, dan is dit boek absoluut een aanrader!!
Ik hoop stiekem dat er nog een bundel aankomt.

Meer recensies van kris-vandevoort