Terug in de tijd

Kristel 16 januari 2021
BLINKER
DE BEZEMSTAF VAN DE BELLEHEKS
Marc de Bel
Marc de Bel gaf les in het lager onderwijs, tot hij in 1987 fulltime auteur werd. Hij viel geregeld in de prijzen bij de Kinder en Jeugd jury. Blinker is zeker gekend onder de dertigers, maar ook De zusjes Kriegel mogen niet ontbreken bij het opnoemen. De Blinker reeks is geschikt voor kids vanaf negen jaar en ouder, wat ikzelf niet kon laten voorbijgaan, met dit nieuw nummer.

Nelle het vriendinnetje van Blinker wacht op hem in de bibliotheek, wanneer haar oog valt op een boek “Magie in de 17e eeuw” . Ze is geschokt wanneer ze een foto ziet van een schilderij waarop een vrouw op de brandstapel levend wordt verbrand. Ze herkent het fragment uit haar nachtmerries van de afgelopen dagen, en de gelijkenis boezemt haar angst in. Haar gedachten worden verstoord wanneer Blinker binnenkomt, en ze samen afspreken voor de Halloweendropping diezelfde avond. Maar ook al zijn ze op de tocht goed voorbereid, er loopt van alles mis.

Wat heerlijk om me even terug te kunnen verdiepen in een jeugdboek. Eindelijk na zolang stilte is er terug een nieuwe Blinker. Zoals we gewend zijn van deze auteur is het prachtig geschreven met een vleugje humor en de nodige lichte spanning om het boek in één ruk uit te lezen. Heel zeker ben ik er van dat buiten de jeugd het boek meermaals zal opgenomen worden door de iets oudere lezers onder ons. Wat het plaatje helemaal compleet maakt, zijn de prachtige tekeningen van Jan Bosschaert dat het boek rijk is.

Meer recensies van Kristel