Wanneer stalken tot waanzin leidt

Kristel 08 oktober 2020

Frederik Baas is een pseudoniem van Jan Van Mersbergen, hij is naast schrijver ook redacteur en geeft workshops. Tevens schrijft hij voor verschillende kranten en tijdschriften. In 2017 was “Dagboek uit de rivier” zijn thrillerdebuut, maar heeft ook tal van andere boeken uit gegeven.

In “De druppel” leren we Tom kennen die alles graag onder controle heeft en tot in detail alles plant, bv stipt om 18u eten, elke vaste dag van de week rijst, minimalistisch interieur om zo weinig mogelijk afleiding te hebben. Niet gemakkelijk om mee te leven vandaar dat hij sinds zijn scheiding in een appartementje woont, met als bovenbuurman Gerard. Alles verloopt vlotjes tot wanneer Gerard wordt opgepakt door een swat team, waarvoor Tom per ongeluk de deur heeft geopend. Tom voelt zich hier enorm schuldig over, en wordt gestalkt wanneer Gerard terug thuiskomt. Zijn ijzeren planning krijgt scheurtjes en hij is de waanzin nabij.

Het heeft even geduurd voor ik gewend was aan de schrijfwijze van deze auteur, het was tevens de eerste keer dat ik een boek van hem las. Alles wordt verteld van uit Tom de ik vorm, afwisselend met mails die geschreven zijn door Gerard. In het begin zag ik het verband niet, maar je voelt onderhuids dat er iets niet klopt, en alles wordt naar het einde toe pas duidelijk. Een heel aparte vertelwijze zeker geen standaard thriller mag je hier verwachten. Maar op een sublieme manier is alles met elkaar vervlochten, met een bijzondere plottwist.

Meer recensies van Kristel