De Valhallamoorden .... of waar zijn mijn nagels naartoe?

KristelVe 19 mei 2024
Voor de leesclub “De Boekenreizigers” las ik de bloedstollende thiller “De Valhallamoorden” van Alexander Olbrechts.
Rudi Smeets had na het ongeval van zijn vrouw wat gas teruggenomen op het werk zodat hij wat meer voor zijn vrouw kon zorgen.
Na haar val ontdekten de dokters dat ze aan jongdementie lijd waardoor de puzzelstukjes uit de afgelopen jaren stilaan op hun plaats vielen.
En toch voelde hij zich enorm schuldig over de liefdeloze relatie die zij hadden.
Maar veel tijd om in zelfmedelijden te wentelen was er niet wanneer er verschillende vermoorde mensen werden aangetroffen die lichaamsdelen misten.
Wat had dit allemaal te betekenen en waarom deed er iemand zoiets lugubers?
Tot er iemand zich vrijwillig laat oppakken op het marktplein van Leuven met een geheimzinnig doosje met een kostbare inhoud….
Tijd voor Rudi en zijn team om hun tanden vast te zetten in deze zaak…..

Alexander Olbrechts deed het weer….
Hij heeft de magische gave om de aandacht van de lezer vast te houden in elk deel van zijn boek.
Ook bij dit tweede deel van zijn trilogie de Mythosmoorden wist Alexander de nodige lugubere moorden te koppelen aan een mythologisch verhaal.
Het privéleven van Rudi Smeets en zijn troosteloos huwelijk kwam deze keer meer aan bod en zo leerde de lezer Rudi ook beter kennen in de privésfeer.
Dit boek was voor mij opnieuw een nagelbijter die me niet los kon laten en ik kon het plot was schitterend gevonden.
Dat je naast de moorden en zoektocht ook de mens achter Rudi Smeets leerde kennen, was ook voor mij wel aangenaam.
Waarom hij een zure oude man was geworden, waarom hij zich op zijn werk stortte en eigenlijk het huis uit vluchtte werd dan ook duidelijk.
Zoals bij de Heraclesmoorden werd ook de Valhallamoorden heel gedetailleerd beschreven en zelf kon ik me de scènes voor de geest halen.
Om eerlijk te zijn, ik hoop stiekem dat zowel de Heraclesmoorden als de Valhallamoorden ooit verfilmd mogen worden.
Dat zou gewoon de max zijn !!!!

Waar Alexander zijn inspiratie haalt om zulke toppers te schrijven blijft me een raadsel, maar ik hoop dat hij hiermee door blijft gaan.
Voor mij is hij de Vlaamse Steven King, de koning van de thriller/horror !!!!
Echt 5 sterren waard !!!!

Alexander, bedankt dat ik alweer jouw prachtig boek mocht lezen en ik kijk reikhalzend uit naar het vervolg.

Meer recensies van KristelVe