Een knaller van een debuut

KristelVe 05 juni 2024
Voor de leesclub “De Boekenreizigers” onder leiding van Erna Eikhoudt, las ik het boek Het meisje bij het venster, uit de pen van Frank Peters.
Rik Wolters is een jonge zestiger die plots zijn baan is kwijtgeraakt.
De eerste tijd dat Rik thuis zit, kan hij de tijd doden door allerlei uitgestelde klusjes te doen en tijd door te brengen met zijn oudere buurman Gradus.
Naarmate de tijd vordert, beginnen de klusjes Rik niet meer te interesseren en neemt de dranktoename toe.
Wanneer Rik op zolder kruipt en de doos met zijn oude hobbyspullen ontdekt, wekt zijn interesse in genealogie opnieuw op.
Hij stuit op de naam Marie de la Motte, Willem Bolnes die gelinkt worden met de beroemde schilder Vermeer.
In zijn zoektocht naar meer informatie over de relatie van beide personen met Vermeer, komt hij in contact met Sandra Molenaars, een bekende tv-presentatrice.
Zij wilt via haar tv-programma mensen helpen in hun zoektocht naar verre familieleden en uiteraard wilt zij hun verhalen aanhoren.
Sandra haar interesse in de zoektocht naar Marie de la Motte, Willem Bolnes en hun relatie met Vermeer is direct gewekt.
En ze stelt Rik voor om samen hun speurtocht in de geschiedenis te starten, samen met haar filmcrew.
Kunnen zij de linken tussen de 3 personen leggen?
En welke verhalen en informatie komen in hun zoektocht naar boven?

Frank Peters heeft zijn debuut niet gemist.
Met een knaller van een verhaal wist hij direct de lezer mee te nemen in de jaren 1666 waarin Vermeer en diens zwager Willem Bolnes leefden.
Het verhaal wordt mooi afgewisseld tussen het heden en verleden en het werd ook heel boeiend neergepend.
Ook leest het verhaal zeer vlot en wordt met duidelijke taal verteld zodat het zeer aangenaam leest.
Dat het onderwerp een kunstschilderij zou zijn van Vermeer dat de rode draad in heel het verhaal lijkt te zijn, vind ik zelf heel leuk gevonden.
Hierdoor wekt hij de interesse naar de kunstschilder en het schilderij op en ik betrapte mezelf dat ik tijdens het lezen op google het schilderij en Marie de la Motte heb opgezocht.
Normaal zou ik nooit tijdens het lezen dingen opzoeken, maar nu kon ik het echt niet laten.

Ik hoop dat Frank Peters nog veel van zich laat horen, want er zit echt wel een goede schrijver in hem verscholen.
Bij deze wil ik hem bedanken dat ik zijn boek mocht lezen en ik wens hem nog veel succes met het schrijven van nog vele boeken.

Meer recensies van KristelVe