Lezersrecensie
meeslepende historische roman
Vannessa Thuyns schreef al meerdere boeken in het genre feelgood. Voor mij was het de eerste kennismaking met deze auteur, die een alleskunner blijkt. Ze is presentatrice, zangeres, auteur en nog meer. De schrijfstijl en de verhaallijnen in dit tweeluik zijn innemend, vlot en vloeiend.
Ik ben onder de indruk van dit tweeluik De Thuishaven. Het gaat over familiebanden, relaties, je eigen identiteit, geheimen, eerlijkheid, vertrouwen en traumaverwerking. Ook over ‘terugveren’ na oorlogstijden. Soms wat spice, maar niet rauw of expliciet.. Dit verhaal zorgt voor herkenbaarheid, is een historische roman. Tòch prikkelt dit verhaal continue de nieuwsgierigheid van mij als lezer. In het eerste deel maken we kennis met Alexandra en Penny.
Alexandra haar verhaal begint in 1950, als burgemeester van het kleine Engelse dorp Paddlestone. Vrouwen in leidinggevende functies, die voor zichzelf opkwamen waren in die tijd ongewoon. Alexandra krijgt bezoek van een vertegenwoordiger van het Graafschap West-Sussex en kondigt grote veranderingen aan voor het authentieke Paddleston. Het is lastig om dit nieuws te delen met de dorpsgenoten.
Het speelt de periode na de Tweede Wereldoorlog, waarin diverse dorpsgenoten waren omgekomen, waaronder de broer van Alexandra. De band tussen Alexandra en haar ouders is warm, maar kent ook z’n ‘struggles”. Tijdens slecht weer spoelt een drenkeling aan, die geheimen met zich meedraagt en lijdt aan geheugenverlies. Ze noemen hem James. Alexandra heeft een jeugdvriend die haar graag ziet, goed met haar ouders overweg kan. Thom heeft de drenkeling vrij snel door en hij is jaloers omdat Alexandra hem aandacht geeft. Met wie wil ze verder, hoe ontwikkelen de vriendschappen met de beide mannen zich? Alexandra ontdekt de ware identiteit van de drenkeling als eerste. Dat heeft gevolgen, want ineens meldt zijn broer Marius zich, om hem op te halen. Wat betekent dit voor de vriendschap tussen “James” en Alexandra?
Penny Evans is single en gaat in 2021 naar New York, voor haar kunstproject over “ 9/11” (terroristische aanslagen op de Twin Towers in 2021). Haar relatie is op de klippen gelopen. Ze blijkt opgelicht en heeft geen appartement. Plots is daar de rijke advocaat Elliott Beeckmans, haar reddende engel. Na een onenightstand wordt Elliott haar huisbaas en hun band groeit. Elliott worstelt na 9/11 met een trauma en is daardoor onvoorspelbaar. Penny en Elliott staan voor de uitdaging of hun prille liefde wel levensvatbaar is. Penny spreekt tijdens haar project nabestaanden en betrokkenen die 9/11 van dichtbij hebben meegemaakt, waardoor ze ook meer zicht krijgt op het trauma van Elliot. Bij Elliott is de familieband wat ingewikkeld, vooral vanwege zijn stiefvader, maar ook vanwege zijn trauma. De band tussen Penny en haar familie is beter. Ze worden gesteund in hun relatie, ook als Penny afstand neemt van Elliott om na te denken. Het einde van dit eerste deel maakt me nieuwsgierig naar het tweede deel.
Ik ben onder de indruk van dit tweeluik De Thuishaven. Het gaat over familiebanden, relaties, je eigen identiteit, geheimen, eerlijkheid, vertrouwen en traumaverwerking. Ook over ‘terugveren’ na oorlogstijden. Soms wat spice, maar niet rauw of expliciet.. Dit verhaal zorgt voor herkenbaarheid, is een historische roman. Tòch prikkelt dit verhaal continue de nieuwsgierigheid van mij als lezer. In het eerste deel maken we kennis met Alexandra en Penny.
Alexandra haar verhaal begint in 1950, als burgemeester van het kleine Engelse dorp Paddlestone. Vrouwen in leidinggevende functies, die voor zichzelf opkwamen waren in die tijd ongewoon. Alexandra krijgt bezoek van een vertegenwoordiger van het Graafschap West-Sussex en kondigt grote veranderingen aan voor het authentieke Paddleston. Het is lastig om dit nieuws te delen met de dorpsgenoten.
Het speelt de periode na de Tweede Wereldoorlog, waarin diverse dorpsgenoten waren omgekomen, waaronder de broer van Alexandra. De band tussen Alexandra en haar ouders is warm, maar kent ook z’n ‘struggles”. Tijdens slecht weer spoelt een drenkeling aan, die geheimen met zich meedraagt en lijdt aan geheugenverlies. Ze noemen hem James. Alexandra heeft een jeugdvriend die haar graag ziet, goed met haar ouders overweg kan. Thom heeft de drenkeling vrij snel door en hij is jaloers omdat Alexandra hem aandacht geeft. Met wie wil ze verder, hoe ontwikkelen de vriendschappen met de beide mannen zich? Alexandra ontdekt de ware identiteit van de drenkeling als eerste. Dat heeft gevolgen, want ineens meldt zijn broer Marius zich, om hem op te halen. Wat betekent dit voor de vriendschap tussen “James” en Alexandra?
Penny Evans is single en gaat in 2021 naar New York, voor haar kunstproject over “ 9/11” (terroristische aanslagen op de Twin Towers in 2021). Haar relatie is op de klippen gelopen. Ze blijkt opgelicht en heeft geen appartement. Plots is daar de rijke advocaat Elliott Beeckmans, haar reddende engel. Na een onenightstand wordt Elliott haar huisbaas en hun band groeit. Elliott worstelt na 9/11 met een trauma en is daardoor onvoorspelbaar. Penny en Elliott staan voor de uitdaging of hun prille liefde wel levensvatbaar is. Penny spreekt tijdens haar project nabestaanden en betrokkenen die 9/11 van dichtbij hebben meegemaakt, waardoor ze ook meer zicht krijgt op het trauma van Elliot. Bij Elliott is de familieband wat ingewikkeld, vooral vanwege zijn stiefvader, maar ook vanwege zijn trauma. De band tussen Penny en haar familie is beter. Ze worden gesteund in hun relatie, ook als Penny afstand neemt van Elliott om na te denken. Het einde van dit eerste deel maakt me nieuwsgierig naar het tweede deel.
1
Reageer op deze recensie