geweldig potentieel, niet volledig ingelost

ladyluna 02 juli 2021
'De Sterren boven Bagdad' gaat over drie vrouwen en hun koppige manier om te (over)leven in een Bagdad onder Hoessein. Huda, een gewoon dorpsmeisje dat opgroeide en een gezin startte, is ons hoofdpersonage en komt (opnieuw) in contact met de andere vrouwen: Rania, de dochter van een sjeik en Ally, een Australische ambassadrice. Deze ontmoetingen zorgen voor spanningen en moeilijke keuzes.

Deze roman, die gevuld staat met prachtige en beeldende vergelijkingen, leest heel vlot. Hier en daar verschijnt er zelfs een Iraakse uitdrukking/benoeming die bijdraagt tot de algemene sfeer van vertellen. Jammer genoeg stopt het voor mij daar. De beeldende zinnen nemen aandacht weg voor de acties in het verhaal, die toch de essentie blijven. Daarnaast vind ik het enorm spijtig dat ondanks het wisselende vertelperspectief, er geen aanpassingen gedaan werden aan de gebruikte taal. Je zou dit toch verwachten omdat de vrouwen toch een volledig andere opleiding/achtergrond hebben.

Al bij al is dit een mooie debuutroman met een vlot geschreven verhaal en een prachtig geïllustreerde omgeving. Een mooi tussendoortje voor de één en een ontspannende roman voor de ander.

Meer recensies van ladyluna