beangstigend realistisch

ladyluna 18 augustus 2024
"Dood ik ze en red ik miljoenen levens of dood ik ze niet en red ik het mijne? Aldus het keuzemenu van de eeuw" Met deze binnenkomer van formaat begint het boek M. De laatste dagen van Europa, geschreven door Antonio Scurati. Het is een indrukwekkend en tegelijkertijd verontrustend werk dat de opkomst van het fascisme door de ogen van Benito Mussolini belicht. Het boek, het derde deel in een serie, behandelt de periode waarin Mussolini's macht piekt en de ondergang van Europa in gang wordt gezet. Het boek is ook afzonderlijk te lezen, maar ik zou toch aanraden om alle delen in volgorde aan te pakken. Ik las eerst deze en zal nu de voorgaande delen ook lezen.

De kracht van dit boek ligt in Scurati's vermogen om de complexiteit van Mussolini's karakter te laten zien, evenals de gevolgen van zijn daden voor Europa. Het verhaal is meeslepend en soms beangstigend realistisch, wat de lezer doet nadenken over de fragiliteit van democratie en vrijheid. Hoewel de gedetailleerde historische context soms zwaar kan zijn, maakt dit boek diepe indruk en biedt het waardevolle inzichten in een cruciale periode van de Europese geschiedenis. Een aanrader!

Meer recensies van ladyluna