Maar wàt heb ik nu eigenlijk gelezen?!

Lammert Dijkema 16 september 2024
Meerdere verhalen in één verhaal. veel personen, veel uiteenlopende gebeurtenissen.
Ik ben daar niet goed in. Op den duur weet ik niet meer wie wie is. Het overzicht raakt zoek maar in dit geval las ik door.
Er staan namelijk mooie passages in. Ook nietszeggende maar veel mooie, zelfs spannende gedeelten.
Natuur, romantiek, een snufje magisch-realisme, een psychiater met interessante patiënten, een liefdesgeschiedenis met mooie dialogen.
Middeleeuwen, 21ste eeuw, China, De Krim, Nederland, Assen....kriskras, heen en weer

Ik las het helemaal uit maar moest andere recensies lezen om te proberen te snappen wat ik nou eigenlijk gelezen had.
Iets over De wandelende Jood, het leven als zwerftocht, verlating, verstoting. Ik kon er niet zoveel mee en eerlijk gezegd, het werd allemaal niet duidelijker.

Marcel Möring is joods. Dat verklaart wellicht de thematiek. Hij is zeer belezen, scherpzinnig en virtuoos.
Ik las ergens dat al zijn boeken draaien om dezelfde thematiek. Dan denk ik dat ik het bij dit ene boek laat want deze thematiek spreekt mij niet zo aan en het bonte geheel evenmin. Ik vraag me af wat hij de lezer eigenlijk wil vertellen.
Was ik aanvankelijk enthousiast, gaandeweg sloeg de twijfel toe.

Meer recensies van Lammert Dijkema