Korte verhalen over de uitvaartbranche

Laura 21 juli 2024
Een boek met verhalen van een uitvaartverzorger... Ik werd door @uitgeverijpalmslag benaderd of ik een recensie-exemplaar wilde ontvangen en ik was hier erg benieuwd naar, dus ontving het niet veel later in de brievenbus.

In ‘Als de tijd ons komt halen’ van Linda Blij beschrijft zij haar ervaringen als uitvaartverzorgster. Inmiddels is zij dat niet meer, maar haar ervaringen in het werkveld hebben bijgedragen aan de vorming van haar als persoon. Het zijn korte verhalen, gemiddeld 3 bladzijden per... verhaal? Casus? Als stagebegeleider lees ik veel casussen en eerlijk gezegd deed de vorm waarin dit boek is gegoten het mij daar een beetje aan denken.

Aanvullend kan ik dan wel bekennen dat de casussen die ik lees lang niet zulke poetische zinnen bevatten als dit boek. Inmiddels is Linda onder andere stadsdichter van Breda en dat kun je teruglezen!
Mijn favoriete verhaal in de bundel was ‘Poespas’. Wat mij betreft een compleet verhaal; zowel hoe het was opgeschreven als de boodschap erachter; een compleet plaatje.

Ik kan mij oprecht voorstellen dat het voor een specifieke doelgroep een heel betekenisvol boek kan zijn. Ook voor zij die interesse hebben in dit werkveld of kennis willen maken met dit beroep is dit een geschikt boek. Echter leefde het voor mij helaas niet op aan de verwachtingen...

Meer recensies van Laura