Een maatschappelijk boek!

Laura 09 juni 2024
“Toen ik tussenruimtes ging waarderen en mezelf toestond erin te leven veranderde alles. Misschien is dat voor jou ook zo en misschien komen we elkaar wel in die zee van ruimte tegen.”

Het is één van de vele zinnen uit het debuut van Lara Billie Rense dat ik heb gemarkeerd. Lara Billie Rense (die/diens) vertelt op 21 februari 2022 aan de luisteraars van NPO radio 1 dat die non-binair is; een tussenmens. In het boek ‘Een zee van ruimte’ vertelt die over verschillende situaties uit diens leven.

Ik ben echt enthousiast over dit boek! Wat mij betreft een belangrijk boek, een maatschappelijk boek! De persoonlijke verhalen van Lara Billie zijn ontroerend, maar soms ook zo pijnlijk.
“Hoe beweeg je immers voort in een mensenleven? Deze vraag wordt onontkoombaar als je gaandeweg merkt dat een deel van de wereld meent dat je niet helemaal in orde bent.”

Wat ik heel fijn vond is dat die naast diens eigen verhalen ook gebruik maakt van andere bronnen. Met name het spiegelbeeld tussen de dierenwereld en de menselijke maatschappij vond ik een verrijking. Ook zat er een soort cadans in het boek doordat er regelmatig een link werd gelegd naar amoebe en vogels.

Ik noemde het net al een maatschappelijk boek. Een boek waarin mensen zich kunnen herkennen want zoals die ook schrijft: “Pas recent merk ik dat als ik gelijkgestemden zie mijn schaamte verdwijnt als ijs in warm water. Mijn mensen. Dat is wat rolmodellen en representatie kunnen betekenen. Je ziet wat je kan zijn.”
Wat mij betreft een boek dat veel positiefs teweeg kan brengen in onze maatschappij!

Meer recensies van Laura