Komische romance met serieuze thematiek

Laura 06 juli 2024
Willekeurig feitje over mij: Ik ben dol op olifanten!

Ik vind het zulke fascinerende dieren! Toen er een recensie-exemplaar van ‘Fatsoenlijke mensen stelen olifanten’ beschikbaar werd gesteld, was ik daar natuurlijk als de kippen bij. Die titel is op mijn lijf geschreven.
Toen ik het boek binnen kreeg en de kaft bekeek, dacht ik ook wel... “Waar zijn de olifanten? Dit is een koala!” Nou goed! Ik begon er alsnog vol enthousiasme aan.

Adam werkt als dierenverzorger is een Stockholmse dierentuin. Wanneer de directeur olifanten en leeuwen overneemt van een circus in een poging om bezoekers aan te trekken, komt, samen met oud-circus-werknemer Nathalie, in actie om de dieren te redden van een treurig bestaan.

Wat een heerlijk boek is dit! De hoofdpersonages, zowel mens als dier, zijn echt fantastisch fijn om over te lezen. Het verhaal wordt aangesterkt met feitjes over verschillende dieren, wat het boek op sommige fronten gewoon ook nog leerzaam maakt!

Het boek zelf leest als een komische romance. Het is lichtvoetig, maar het heeft wel ‘zwaardere’ thematiek in de vorm van dierenleed en dierenuitbuiting.
Een aanrader dus als je van olifanten houdt; zin hebt in een grappig, licht verhaal; in bent voor hartverwarmende romantiek of nieuwsgierig bent om een debuterende Zweedse auteur te ontdekken!

Fatsoenlijke mensen stelen olifanten van Peter Hammarbäck
Uit het Zweeds vertaald door Edith Sybesma