Seks, toen en nu

Laura 16 juni 2024
Standjes en standpunten in de tijd van Da Vinci (en wat we daar nu van kunnen leren) geschreven door Marlisa den Hartog. Ze heeft een interessant en informatief boek geschreven over hoe men in de Italiaanse Renaissance over seks in brede zin dacht, hoe de verhoudingen op seksueel gebied tussen mannen en vrouwen in de verschillende lagen van de bevolking lagen en hoe dit nu nog terug te vinden is in onze huidige maatschappelijke opvattingen. Ook vertelt ze hoe men in die tijd vanuit het medische en theologische perspectief keek naar seks en het seksuele gedrag van mensen. Opvallend is dat ondanks de soms bijna absurde ideeën die men in die tijd had, we als maatschappij toch nog een aantal opvattingen delen met de mensen van toen.
Het boek is onderverdeeld in zeven hoofdstukken met als thema’s: size matters, nee betekent ja, dubbele moraal, de orgasmekloof, op een oude fiets, born this way en onmogelijke liefde.
Het is op een hele toegankelijke manier geschreven, waarbij je je kunt verwonderen over de ideeën en opvattingen van die tijd, maar het zet je tegelijkertijd ook aan het denken over hoe we in de huidige tijd eigenlijk naar seks, relaties en seksuele omgang kijken.

Meer recensies van Laura