De bewaring. Anders dan verwacht

Laura19907 01 april 2024
Overijssel, de jaren 60, herinneringen aan de oorlog en de holocaust zijn zoveel mogelijk weggestopt.
Isabel woont alleen in het huis van haar overleden moeder, maar ze krijgt een loge. Eva, de vriendin van haar broer Louis, die voor zaken naar het buitenland moet.
Eva is het tegenovergestelde van Isabel.
Isabel, bedeesd en voorzichtig. Eva heeft veel kabaal over haar heen.
Maar met Eva verdwijnen er ook spulletjes.
Is het echt Eva? Of toch de hulp in huishouding?
Maar tijdens de zoektocht blijken de geheimen die er zijn toch boven te drijven en is de oorlog wel echt voorbij?

Voor Hebban mag ik dit boek recenseren. Heel erg bedankt. Leuke toevoeging is dat we het boek mogen lezen en een recensie plaatsen voor dat het boek uitkomt.

Maar wat vind ik van het boek? Anders dan gedacht. Het boek bestaat uit 3 delen, waarvan ik in het eerste deel wat zoekende ben naar welke kant het verhaal opgaat.
De personages worden geïntroduceerd en het verleden van Isabel, Louis en broer Hendrik worden kenbaar gemaakt. Dit deel is hier en daar wat langdradig en had wel wat korter gemogen.
Dan deel 2. Isabel en Eva leren elkaar beter kennen, letterlijk en figuurlijk en Isabel komt los. Ook hier heb ik niet helemaal feeling met het verhaal, denk door de vele ditjes en datjes.
Vervolgens deel 3. Het meest interessante deel van het boek. De waarheden over de familie van Isabel komt boven tafel en hier leren we het verleden van Eva kennen. Doordat in dagboekvorm is verteld, leest het lekker weg.
In het plot komt alles bij elkaar. Hoe en wat kan ik niet vertellen in verband met spoilers, maar is passend bij het hele boek.
Het boek wat ik verwachte kwam uiteindelijk in deel 3 tot uiting. Had voor mij eerder gemogen en had het boek ook in mijn ogen sterker gemaakt.

2,5 ster voor De bewaring. 3 in de ranking

Meer recensies van Laura19907