Vlak verhaal

Laura19907 07 april 2024
Janus Warrink werkt voor de familie Goedmoedt. Zijn zoontje Jan, ook wel Janneman genoemd, is bevriend met dochtertje Sara Goedmoedt.
Op den duur komt er een einde aan hun vriendschap, maar na jaren elkaar niet gezien te hebben, komen Sara en Jan weer in contact.
Jan werkt als textielarbeiders en Sara studeert. Maarde liefde bloeit op.
Dan breekt de Tweede Wereldoorlog aan.
De leiding van de fabriek komt in handen van de Duitsers en de fabriek krijgt de opdracht om 569.355 Jodensterren te produceren.
Generaties later worstelt de familie nog met deze opdracht.

Een aansprekende tekst op de achterflap. Een boek wat mij daarom aansprak. Een verhaal wat zij afspeelt in de Tweede Wereldoorlog, maar waarschijnlijk niet te heftig is.
Dat is wat ik van het verhaal verwacht had.
Maar dat was het dus niet.
Het verhaal van drie generaties, wat op de voorkant, staat, is ook een beetje overdreven.
Janus verhaal is kort en bijzaak voor mijn idee. Julia's verhaal is te langdradig en haalt de vaart uit het verhaal van Jan en zijn Joodse schoonfamilie.
Veel meer had ik verwacht van het verhaal in de Tweede Wereldoorlog. Ongeveer de laatste 80 bladzijden komt dit naar voren en ook het stukje over het maken van de Jodensterren is maar een heel dun draadje in het verhaal.
De vaderskant van Julia wordt wel goed uitgelicht, maar wie is haar moeder. En wie zijn Jantien en Julia zelf? Dat had voor mij ook wel wat meer uitgediept mogen worden.
Boek leest wel lekker weg, maar er had zoveel meer in dit verhaal kunnen zitten.
Ontzettend gemiste kans, want het verhaal was er wel.

2 sterren voor dit boek

Meer recensies van Laura19907