Leef je nog

lauraleest_be 26 juli 2024
Lees dit boek als je houdt van:
actie
detective series
korte hoodstukken
page turners

Als trouwe lezer van de Helen Grace-serie heb ik lang uitgekeken naar het nieuwe deel in deze serie. Vanaf de eerste pagina's wordt je meteen meegesleurd in het verhaal, de korte hoofdstukken eindigen vaak met een cliffhanger wat de spanning opdrijft.
Dit alles zorgt ervoor dat je het boek moeilijk kunt neerleggen. Hoewel het verhaal aanvankelijk lijkt te draaien om de drugswereld en een overval, ben ik blij dat de focus van de verhaallijn daar uiteindelijk niet bij lag.

Er is genoeg actie om je alert te houden, met onverwachte wendingen en intense scènes. Het thema kindermisbruik is heftig en wordt op een aangrijpende manier beschreven, wat het verhaal extra diepgang geeft. Ondanks de spanning en actie is het jammer dat je over de hoofdpersonages uit het korps iets minder leest over hun persoonlijke evolutie en/of vorderingen op privévlak, wat in voorgaande delen wel meer aanwezig was.

De persoonlijke kant van Helen Grace en haar collega's komt minder naar voren, waardoor je minder betrokken raakt bij hun privélevens. Dit doet echter geen afbreuk aan de intensiteit van het verhaal. Toch had ik graag nog iets meer gelezen over hoe de slachtoffers het stellen na afloop en hoe de familie van de dader met de situatie omgaat, hierdoor voelt het verhaal niet helemaal afgerond aan voor mij en blijf ik nog met enkele vragen achter.

Het open einde maakt me nieuwsgierig welke kant het vervolg zal opgaan en welke nieuwe uitdagingen Helen Grace te wachten staan.

Leef je nog biedt weer de bekende spanning en actie, maar mist op sommige punten de karakterdiepgang die eerdere delen zo sterk maakte. Toch heb ik genoten van dit 12de deel en heb ik meermaals op het puntje van mijn stoel gezeten. Arlidge blijft een meester in het creëren van thrillers die je als lezer aan een recordtempo verslindt.

Meer recensies van lauraleest_be