Komt niet overeen met de flaptekst

lauraleest_be 24 oktober 2023
Lees dit boek als je houdt van:
seriemoordenaars
blog fragmenten + krantenartikelen
oude Londense vibes
non fictie verwerkt in fictie

De cover en flaptekst riepen mijn naam toen ik dit boek opnam om te lezen. Maar helaas bleek dit boek helemaal anders te zijn dan wat de flaptekst mij had doen verwachten.

Het verhaal gaat niet echt over wat er gebeurt als Sophie een brief ontvangt van haar stiefvader Matty die veroordeeld is als seriemoordenaar maar vooral over haar kinderjaren, en de periode waarin haar moeder Matty leert kennen. Het start dan ook best chaotisch want je wordt letterlijk als lezer middenin het verleden gesmeten zonder altijd een omkadering te hebben en die fragmenten worden afgewisseld met korte stukken over het heden. Dit zorgt voor heel wat verwarring en teleurstelling omdat het verhaal niet echt matcht met de flaptekst.
Op deze afwisselende manier kabbelt het verhaal grotendeels door waarin nieuwsfeiten een grote rol spelen en je een inkijkje krijgt in het oude Londen (zorgt wel voor wat sfeer in het boek).

Zo volg je als lezer mee hoe de moordenaar gevonden wordt ook al weet je van tevoren dat het Matty is, waardoor er jammer genoeg geen spanning of verrassingen meer aanwezig zijn.

Wanneer Sophie effectief oog in oog komt te staan met Matty (laatste 30p van het boek), begint de spanning pas en komen er enkele plot twists boven. Maar voor mij maakt dit de rest van het boek en de aanloop naar het einde helaas niet goed.

Verwacht dus zeker geen spannende thriller als je dit boek oppakt, maar eerder de zoektocht naar een seriemoordenaar en hoe zijn geliefden dit beleefd hebben met als epiloog een korte inkijk in zijn huidig leven na de feiten.

Meer recensies van lauraleest_be