“Ze leek een domein te betreden waar voor woorden geen plaats meer was.”

Genevieve (Gwen) was slechts drie jaar oud toen er bij haar moeder terminale kanker werd vastgesteld. Haar moeder leefde vervolgens nog acht jaar. Tijdens die acht jaar stelde ze een doos vol cadeautjes en brieven samen. Een brief en cadeautje voor elke bijzondere gebeurtenis in het leven van Gwen. Vandaag is Gwen een dertiger en zijn er nog drie ongeopende cadeautjes over.

‘Heb ik je ooit verteld’ is een boek dat menig lezer zal weten te ontroeren. Het is een mooi moeder-dochterverhaal, maar het toont tegelijkertijd ook hoe een jong gezin omgaat met een groot verlies. Hoe elk gezinslid op haar/zijn manier verdergaat, of dat toch probeert. Gwen deelt vaak gedetailleerd mee hoe ze die helse periode ervaren heeft, in hoeverre ze zich het meeste kan herinneren. Ze was tenslotte nog erg jong.

Dit is afscheid nemen op zijn puurst. Acht jaar wachten op het onvermijdelijke, acht jaar pijn lijden, acht jaar afwachten in angst, acht jaar verdriet.

Acht jaar is lang. Maar acht jaar is kort wanneer het de laatste acht jaar zijn die je met iemand krijgt.

Ik vond het heel bijzonder om persoonlijke brieven te mogen meelezen. Tegelijkertijd is het ook een mooi eerbetoon. Ondanks het feit dat hun tijd samen veel te kort was hebben Gwen en haar moeder Kristina een sterke band weten op te bouwen en dingen gedeeld die anderen misschien doorheen een langere tijd samen nooit zouden delen. Daarom denk ik dat het naast een mooi eerbetoon ook een reminder is om zoveel mogelijk uit het leven te halen, af en toe terug te gaan naar de essentie en vooral in het nu te leven. Een mooie en belangrijke boodschap. De tekst die Kristina op het bandje insprak komt dan ook binnen.

‘Heb ik je ooit verteld’ toont alle gezichten van verdriet en afscheid nemen. Hoe het voor Kristina moet geweest zijn om haar kinderen en leven achter te laten, en hoe het voor Gwen en haar broer moet geweest zijn om hun moeder op jonge leeftijd stukje bij beetje te verliezen.

Het derde en laatste deel van dit boek kwam vervolgens nog een stukje harder binnen. Ik was al geraakt door het hele verhaal en had dit allerminst zien aankomen. 'Heb ik je ooit verteld' illustreert heel hard de enorme veerkracht van een jonge vrouw.

“Ze leek een domein te betreden waar voor woorden geen plaats meer was.”

Meer recensies van Laurenbetweenthelines