Mooi karaktergestuurd verhaal

Laurie 12 augustus 2024
Eerder dit jaar las ik Vergeet ons. Niet., het derde boek in de “Raak me. Niet.” Serie van de Duitse auteur Laura Kneidl. In tegenstelling tot het eerste tweeluik binnen deze serie gaat dit nieuwe tweeluik niet over Sage en Luca, hoewel we hen nog vaak genoeg terug zullen zien. De hoofdrollen zijn weggelegd voor Luca’s zus April en zijn beste vriend Gavin. Na een irritante cliffhanger is nu Breek ons. Niet. verschenen, het vervolg op hun verhaal. Hoe zal het April en Gavin vergaan na de laatste alinea van het vorige boek? Let op, deze recensie bevat spoilers voor het eerdere deel in dit tweeluik.

Ik moet eerlijk toegeven dat Vergeet ons. Niet. mij minder heeft geraakt dan het tweeluik over Sage en Luca. Dit kan te maken hebben met de personages, maar ook met het feit dat ik in al die jaren veel meer boeken heb gelezen. Het einde maakte mij dan wel weer nieuwsgierig naar dit vervolg en ik verwachtte dan ook antwoorden te krijgen op vragen die ik nog had bij het dichtslaan van het vorige boek. Mijn verwachtingen zijn voor het grootste deel waargemaakt.

Het verhaal pakt de draad direct na de laatste gebeurtenissen uit het vorige boek op. April en Gavin zijn uit elkaar en beiden hebben hier last van. Vooral bij April komt dit goed tot uiting, Gavin heeft te veel andere kopzorgen om zich hiermee bezig te houden. Toch merk je dat het hem ook verdriet doet. Doordat het verhaal nu meer wordt verteld vanuit beide hoofdpersonen, krijg je hier een veel beter beeld van. In het eerste deel lazen we voornamelijk vanuit April en mondjesmaat kreeg Gavin zijn eigen perspectief. Nu wisselt dat ongeveer elk hoofdstuk en dit heeft een toegevoegde waarde. Zo komt het personage Gavin beter uit de verf een leer je hem en zijn daden veel beter begrijpen. Ook worden er andere misverstanden opgehelderd die al de hele tijd onder de oppervlakte sluimeren. Door deze manier van het vertellen van het verhaal zie je April en Gavin groeien. Dit gebeurt op individueel niveau, maar zeker met elkaar.

Net als alle andere boeken van Kneidl is ook dit boek weer vlot en toegankelijk geschreven. De hoofdstukken zijn kort en doordat er vaak van perspectief wordt gewisseld, blijft het boeien. Ik wilde continu weten hoe het verder zou gaan met April en Gavin. Het taalgebruik is nergens moeilijk en daardoor loopt het verhaal soepel.

Omdat deze roman karakter gestuurd is, is er weinig plot. Het draait hier vooral om de ontwikkeling van April en Gavin en om de vraag of ze weer bij elkaar zullen komen na alles wat er is gebeurd. De auteur verlegt de focus hier meer naar Gavin en hierdoor leer je hem beter kennen. Dit is noodzakelijk om meer te weten te komen over wat er in het verleden is gebeurd tussen April en Gavin en hoe dit hen en hun vriendschap heeft beïnvloed. Doordat ze aan het begin van het verhaal allebei rondlopen met een gebroken hart, is de sfeer een stuk somberder dan in het vorige boek. Het duurt lang voor er meer ruimte komt voor een luchtigere sfeer omdat het lang duurt voor April en Gavin weer met elkaar in contact komen. Dat dit gebeurt is zeer voorspelbaar, maar de weg hiernaartoe was intrigerend. Gavin heeft niet alleen te dealen met een gebroken hart, maar er speel tveel meer in zijn leven en hij staat continu onder stress. Ook April is gestresst, maar zij heft een veel groter vangnet dan Gavin. De weg naar dit contact en het verdere verloop is, ondanks zijn voorspelbaarheid, wel interessant genoeg om over te willen lezen.

Ondanks dat het voor mij minder emotioneel aanvoelde dat het tweeluik over Sage en Luca, vond ik Breek ons. Niet. van Laura Kneidl een goed vervolgdeel. Het geeft antwoord op eerdere vragen en we komen meer over Gavin te weten. In het vorige boek was hij behoorlijk mysterieus en draaide het voroal om April, nu is de focus verlegd. Dit is ook noodzakelijk voor het verdere verloop van het verhaal. De schrijfstijl is vlot. Ik heb het boek wel even aan de kant gelegd, maar dat komt om dat ik tussendoor een ander boek op wilde pakken. Ik be benieuwd of er nog een vervolgserie komt binnen deze reeks, maar het zou voor mij ook goed zijn als dat niet zo is.

Meer recensies van Laurie