Heerlijk zomers tussendoortje

Laurie 25 augustus 2024
In 2021 maakte ik kennis met feelgoodauteur Anna Thomas, een pseudoniem van auteur Marja West. Deze eerste kennismaking was met Onder de Spaanse zon, het eerste deel in de “Nueva Vida” serie. Dit boek las ik binnen no time uit, niet lang daarna gevolgd door het tweede deel Zonder jou. Daarna duurde het even voor ik verder ging, ik had gewoon geen behoefte aan dit type verhaal. Tot het ineens weer 30 graden werd. Het werd dan ook tijd om het verhaal van vriendinnen Judith, Linda en Ellen en hun nieuwe avontuur in Spanje te vervolgen.

Het is zo’n drie maanden geleden dat Judith, Linda en Ellen met de range rover van Judith en haar man Paul hun vijfentwintigjarig huwelijksfeest ontvluchten in neerstreken in Spanje. Het dorpje Nueva Vida was vervallen en inmiddels zijn ze druk met de wederopbouw en het nieuwe leven in Spanje. Judith kampt nog steeds met een schuldgevoel jegens Paul, ze heeft al die weken geen contact gezocht. Het leven in Nederland blijkt één grote puinhoop, net als de fysieke gesteldheid van Judith. Is ze klaar om haar kop uit het zand te halen en de puinhopen van haar leven onder ogen te komen?

Net als bij de andere boeken uit deze serie maakt Thomas ook hier gebruik van een duaal vertelperspectieff. Judith en Paul komen afwisselend aan het woord. Hierdoor zie je hen worstelen met hun problemen. Paul is iemand die het mooie plaatje voor de buitenwereld in stand wil houden, terwijl Judith juist alles kapot wil maken. Ze is een lastig parsoon, ze koestert wrok en wil de confrontatie met de puinhoop niet aan. Tot ze geen andere keuze heeft en wel moet. Ook Paul weet zich geen raad met de situatie, hij graaft langzaam maar zeker zijn eigen graf. Op een gegeven moment komen allebei de verhalen samen en dan kom je erachter hoe de vork eigenlijk in de steel zit. Ik ergerde me enorm aan de “ik steek lekker m’n kop in het zand” houding van Judith, dat doe ik eigenlijk al drie boeken lang. Ik ben benieuwd hoe de ontwikkelingen uit het laatste deel van dit verhaal zich voortzetten in het vervolg.

Het verhaal is vlot geschreven wat het boek perfect maakt voor het zomerseizoen. Het leest makkelijk, je hoeft er niet bij na te denken en je zit even in Spanje. De plot is daarbij erg dun met korte hoofdstukken, maar dat past wel bij het type feelgood roman. Het blijft allemaal net op de vlakte en ik mis toch wel de emotie hier. Ik had het boek in een middagje uit, maar was niet volledig geïntrigeerd.

Dromen jagen van Anna Thomas doet precies wat het moet doen, een zomers tussendoortje zijn waar je lekker vlot doorheen gaat. Het verhaal gaat nergens echt de diepte in, het blijft allemaal net op de vlakte. Toch lees je het boek zo uit, dit komt voornamelijk door de korte hoofdstukken en de simpele, dunne plot. Dit past helemaal bij het type boek, maar kan mij niet echt meer bekoren. Ik heb me een middagje vermaakt, maar meer ook niet.

Meer recensies van Laurie