Heerlijk boek

Laurie 04 oktober 2024
Je kent het vast wel, je komt ergens een boek tegen dat direct je aandacht trekt. It All Comes Back to You van Melissa Wiesner was zo’n boek voor mij. Ik had er eigenlijk nog nooit van gehoord, tot ik het in een lijstje met nieuwe boeken zag staan. De flaptekst trok direct mijn aandacht. Dit boek is al een aantal jaar uit in het Engels. Wist het mij te bekoren?

Omdat deze auteur een voor mij nieuwe auteur is, is het niet eerlijk om torenhoge verwachtingen te hebben. Natuurlijk had ik wel enige verwachtingen voor ik begon met lezen. De flaptekst wekte bij mij de indruk dat dit een emotioneel verhaal zou zijn waarin serieuze en vaak heftige thematiek ter sprake wordt gebracht. Daarnaast verwachtte ik dat dit boek karaktergestuurd is en dat de personages alle ruimte krijgen zich te ontwikkelen. Misschien zou er ook wat romance in zitten.

Als Anna en Gabe elkaar ontmoeten, worden ze ingedeeld als partners voor een project op de universiteit. Beiden moeten in eerste instantie niets van elkaar hebben. Anna heeft torenhoge ambities en ook Gabe wil alles op alles zetten om toegelaten te worden tot zijn droom master. Ze moeten het met elkaar uit zien te houden, ook al denken ze dat de ander hun ambitie in de weg staat. Gaandeweg ontwikkelt zich een vriendschap tussen Anna en Gabe. Jaren later zorgt een tragische gebeurtenis ervoor dat Anna terugkeert naar huis. Te midden van alle chaos zijn Gabe en zijn familie haar veilige haven. Maar is dit alles wat ze voor elkaar kunnen zijn of is er meer mogelijk?

Anna en Gabe komen uit heel verschillende milieu’s. Gabe en zijn familie leven in welvaart en luxe, terwijl Anna iedere dag haar best moet doen om de eindjes aan elkaar te kunnen knopen. Doordat Wiesner het verhaal vanuit beide personages vertelt, leer je hen zo goed als mogelijk kennen en worden de verschillen tussen hen direct goed zichtbaar. Helaas worden de personages wat oppervlakkig geïntroduceerd, ik had meer diepgang verwacht. Voor dit verhaal is dit echter voldoende, hoewel ik de personages behoorlijk afstandelijk vind voelen. Hierdoor is het lastig een band met hen op te bouwen. Dit past wel bij wat de auteur met dit verhaal wil bereiken en hoe Anna en Gabe in het leven staan. Anna is heel gesloten en naarmate het verhaal vordert kom je erachter waarom dat zo is. Ze laat niets los over haar familie wat haar mysterieus maakt. Gabe probeert haar muren af te breken en slaagt daar redelijk in, maar hij blijkt zijn eigen geheimen te hebben. Hij is daardoor ook niet echt een open personage. Gedurende het boek zie je hen wel groeien, dit is voornamelijk bij Anna het geval. Toch voelt deze ontwikkeling aan het eind vanhet verhaal wat abrupt.

Doordat Anna zo weinig loslaat over zichzelf en haar familie heeft dit boek voor het grootstedeel van de tijd een wat mysterieuze sfeer. Dit intrigeert wel, want je wilt door blijven lezen om te achterhalen wat er in het verleden precies gebeurt is. Naarmate Anna en Gabe steeds meer tijd met elkaar doorbrengen wordt de sfeer ook regelmatig wat luchtiger. Vooral als de rest van Gabe’s familie bij het verhaal wordt betrokken. Toch hangt er een schaduw over deze luchtige momenten, dit komt door alle geheimen. Het is een verhaal dat ook hoop geeft, maar waarin de mysterieuze en wat gespannen sfeer toch de boventoon voert.

Hoewel anders dan verwacht, is dit boek goed geschreven. Ik verwachtte geen slechte of onprettige schrijfstijl, maar een andere vertelvorm. Wiesner heeft ervoor gekozen het verhaal vanuit de derde persoon te vertellen in plaats van vanuit de eerste persoon. Dit past bij het beeld van het bewust willen creëren van afstand, maar ik zag dit niet aankomen. Doordat er veel serieuze en zwaardere thema’s in dit boek worden besproken vind ik het toch jammer dat alles zo afstandelijk voelt. Thema’s als rouw, trauma, wantrouwen en vertrouwen passeren de revue, ook al wordt het verhaal nergens te zwaar. naar mijn idee blijft het net iets te luchtig om een diepe indruk achter te laten. Desondanks werd ik wel geboeid en wilde ik door blijvenlezen en uitvinden hoe het verhaal zich verder zou ontwikkelen. Doordat de hoofdstukken vrij kort zijn en het allemaal net niet helemaal de diepte ingaat, leest het verhaal vlot. Ik heb het daarom ook even aan de kant gelegd, anders had ik het binnen no time uit.

It All Comes Back to You was een goede eerste kennismaking met het werk vanMelissa Wiesner. Het verhaal bespreekt serieuze thema’s zondar dat het overal te zwaar wordt. Dit kan positief en negatief zijn, zeker als je van wat meer diepgang houdt. Het verhaal blijft namelijk behoorlijk op de vlakte en er wordt daarmee – bewust – een afstand gecreëerd. Dit past goed bij de houding van de personages. Ondanks dat ik door wilde blijven lezen om erachter te komen hoe het verhaal zich verder zou ontwikkelen miste ik toch wat meer diepgang. Het is een prima boek, maar ik weet niet of ik snel nog eens een boek van deze auteur op zal pakken. Het springt er namelijk niet met kop en schouders bovenuit.

Meer recensies van Laurie