Sterke afsluiter van interessante serie

Laurie 14 augustus 2024
Eerder dit jaar las ik eindelijk Jade City, het eerste deel in Fonda Lee’s “The Green Bone Saga” uit. Ik vond dit boek goed, maar ik was nog niet volledig overtuigd van de hype. Wel om het vervolg Jade War te lezen dat ik uiteindelijk 5 sterren gaf. Na een korte pauze was het nu dan tijd voor Jade Legacy, het sluitstuk van deze serie. Was dit een waardige affsluiter?

Doordat ik Jade War 5 sterren had gegeven, stond er voor dit slotdeel veel op het spel. Ik wilde het liever geen lagere waardering geven en ik verwachtte eigenlijk ook niet dat dit nodig zou zijn. De wereld was al uitgebreid, maar ik verwachtte dat deze lijn zich voort zou zetten. Dit geldt ook voor de tijdspanne waarin het verhaal zich afspeelt, want die was al vrij fors. Ik las al dat het in dit boek nog langer zou zijn. Het is allebei gebeurd: de wereld is nog meer uitgediept en het verhaal beslaat bijna dertig jaar.

Net als in de eerdere boeken in deze serie draait Jade Legacy om de No Peak en de Mountain clan, oftewel de families Kaul en Ayt. Het verhaal pakt de draad anderhalf jaar na de gebeurtenissen in Jade War op en het is duidelijk dat deze nog steeds impact hebben op de getroffen families. Men zint op wraak en ook dit wordt duidelijk. Ondertussen gaat het reilen en zeilen van de clans door en groeit de jongere generatie op. Dit maakt het juist zo interessant, want naast oude bekenden zien we nieuwe gezichten. De jongere generatie wil verandering en dit sijpelt door in de rest van het verhaal. De weerstand van de oudere generatie wordt ook duidelijk. Het is vrij ongebruikelijk, maar Lee introduceert in dit laatste deel nog nieuwe personages. Je vraagt je af waarom, maar deze personages blijken relevant te zijn voor het verdere verloop van het verhaal en in de politiek van de clans. Het is niet ongebruikelijk dat personages in deze serie zomaar verschijnen, maar ook weer verdwijnen. Dit houdt de spanning er in. Ondanks dat je sommigen maar kort meemaakt worden ze wel goed uitgewerkt.

In Jade City was ik nog een beetje zoekende naar hoe ik de schrijfstijl moest plaatsen. Ik vond het in het begin vrij gemakkelijk voor een volwassen fantasy, maar vanaf de tweede helft van het boek kwam ik er meer in. In dit laatste deel is dat vanaf begin tot eind zo geweest. Ik heb het ook in recordtijd uitgeluisterd, het is namelijk een behoorlijk dikke pil. De regelmatige wisselingen van perspectief en de nog uitgebreider uitgewerkte wereld dragen hieraan bij. Op deze manier krijg je het verhaal van alle kanten mee en zie je personages groeien. Dit is noodzakelijk, vanwege de hoeveelheid politiek die dit boek bevat.

Net als de eerdere boeken is de plot uitgesmeerd over een langere periode. Waar dat eerst een aantal jaar was, is dat in dit geval bijna dertig jaar. Dit moet ook wel, want een kortere tijdsspanne zou ongeloofwaardig zijn. Politiek voeren duurt lang en kost tijd en soms heb je meerdere decennia nodig om iets voor elkaar te krijgen. Toch intrigeerde het verhaal mij. Het was nergens verwarrend, ook al zitten er veel tijdssprongen in. De auteur geeft deze duidelijk aan en verweeft eerdere gebeurtenissen op een natuurlijke manier in het verhaal. Ik wilde door blijven lezen om te zien hoe de rivaliteit tussen de clans verder zou gaan en hoe het met de personages zou gaan. Het einde is een tikkeltje voorspelbaar, maar past wel binnen het verhaal. Het is geen lichtzinnig boek, de sfeer is continue gespannen en duister en hier moet je van houden.

Jade Legacy is een sterke afsluiter van deze trilogie waar ik eerst nog mijn bedenkingen bij had, maar waar ik me uiteindelijk in kon verliezen. Het is anders dan anders en daar moet je van houden. Politiek speelt een heele belangrijke rol en daar moet je echt tegen kunnen. Daarnaast wordt geweld niet geschuwd. Marshall arts is iets dat deze serie vrij uniek maakt, maar in dit boek kwam het minder vaak voor dan in de eerdere delen. Houd je van fantasy die goed leesbaar is, maar politiek en geweld niet uit de weg gaat? Dan is “The Green Bone Saga” van Fonda Lee zeker iets voor jou.

Meer recensies van Laurie