Verrassend goed

Laurie 12 augustus 2024
De laatste tijd lees ik steeds meer Engelse romantasy boeken. Hierdoor kwam het dat ik Lady of Darkness, het eerste boek in de gelijknamige serie van Melissa K. Roehrich voorbij zag komen. Het werd door meerdere mensen aangeraden en die mensen vertrouw ik wel met aanbevelingen, dus ik besloot de proef zelf maar op de som te nemen.

Nadat ik het boek voorbij zag komen las ik snel de achterflap. Deze is mij alleen niet echt bij gebleven, dus ik besloot blind deze luisterervaring aan te gaan. Van tevoren had ik dan ook niet echt verwachtingen, want als je niet weet waar het boek over gaat is het lastig. Het credo “voor fans van Sarah J. Maas” is wel gevaarlijk, want dat is een van mijn favoriete auteurs. Deze blind date met een boek is mij goed bevallen.

In dit verhaal volgen we Scarlett. Vanaf het eerste hoofdstuk is zij een mysterieus personage. Je voelt aan alles dat er een heel verhaal achter dit karakter zit, maar dit wordt stukje bij beetje prijs gegeven. Het mysterie is nou juist wat je door laat lezen. Ze is niet vies van moorden en vechten, dit kan ze dan ook goed. Ze heeft een flinke muur om zich heen gebouwd, wat niet zo gek is gezien het verleden. Ze heeft slechts een handjevol intimi die ze dichterbij laat komen. Als er opeens een nieuwe generaal op het trainingsveld opduikt is Scarlett geïntrigeerd, en ik ook. Want ook dit personage is mysterieuzer dan je op het eerste gezicht zal vermoeden. Deze twee hoofdpersonen zijn als water en vuur, maar blijven als magneten naar elkaar toe trekken. Dit zorgt voor heerlijke dialogen en spanning. Roehrich geeft langzaamaan steeds meer informatie prijs waardoor je hen steeds beter leert kennen. Maar, tot op de laatste bladzijde zijn er mysteries en raadsels.

Ondanks de omvang van het boek is de schrijfstijl vlot en meeslepend. Doordat de auteur in de loop van het verhaal wat vaker van perspectief wisselt (ik zeg niets in verband met spoilers), vallen alle puzzelstukjes steeds meer op hun plaats. Dit zorgt ervoor dat je wilt weten wat er speelt en hoe dit zich zal ontwikkelen. De perspectiefwisselingen zijn absoluut neit vervelend. Dit geldt ook voor een aantal flashbacks die noodzakelijk zijn om meer over de personages te weten te komen. In beide gevallen is dit duidelijk aangegeven en wordt je er niet door verrast of verward. Ik heb dit boek dan ook innen no time uitgeluisterd omdat ik verder wilde lezen.

Is de plot origineel? Nee. Is het intrigerend? Ja. De mysteries rond beide hoofdpersonen maken dat je wel door moet blijven lezen om erachter te komen hoe de vork in de steel zit. De wereld is in dit eerste deel nog klein, maar het is duidelijk dat deze gedurende de serie steeds verder zal worden opgebouwd. Dit boek wordt omschreven als een dark romance, maar dit valt best mee. Ja, het verhaal behandelt al wat heftigere thematiek, maar dit is nog niets vergeleken bij andere dark romance boeken. Het is wel voor de wat oudere lezer, gezien de thema’s die de auteur in het verhaal verwerkt. Rouw, geweld en onderdrukking zijn een aantal van deze thema’s die meteen voor een wat duistere en emotionele sfeer zorgen. Toch vind ik dit boek meer karaktergestuurd dan plotgestuurd en dat is voor mij een pluspunt.

Ik dook blind en zonder verwachtingen in Lady of Darkness van Melissa K. Roehrich en dat is mij zeer goed bevallen. Ondanks dat de plot niet bijster origineel is weet het wel te boeien. Ik wilde door blijven lezen en dat komt voornamelijk door de mysteries die rond de hoofdpersonen hangen. Stukje bij beetje worden deze ontrafeld, tot op de laatste bladzijde. Dit maakt het boek juist zo interessant en ik las het dan ook binnen no time uit. Ik luisterde het luisterboek en ook dat beviel goed. Op moment van schrijven ben ik zelfs al over de helft in het vervolg en dat gebeurt niet vaak. Een dikke aanrader dus!

Meer recensies van Laurie