Boek met gelaagd plot en dito personages

Laurie 25 augustus 2024
Begin deze maand las ik Lady of Darkness, het eerste deel in de gelijknamige romantasy serie van Melissa K. Roehrich. Dit boek wist mij zodanig te verrassen en tegelijkertijd een kater te bezorgen, dat het niet lang duurde voor ik het vervolg Lady of Shadows oppakte. Normaliter lees ik vrijwel nooit series achter elkaar, de laatste keer dat dit gebeurde was met de Hof van dorns en rozen serie van Sarah J. Maas. Wist dit tweede deel mij net zo te boeien?

Het verhaal pakt de draad direct na het einde van het eerste deel op. Scarlett en Sorin zijn net aangekomen in het Fae rijk en Scarlett’s magie komt met een rotgang vrij. Om dit onder controle te krijgen wordt ze in slaap gehouden. Als ze wakker wordt wacht haar een hele nieuwe wereld met nog meer raadsels, mysteries en geheimen. Kan ze dit wel aan? En waarom voelt ze zich toch zo aangetrokken tot Sorin? Ze kan hem niet vertrouwen. Toch?

Nadat ik Lady of Darkness uit had wilde ik eigenlijk direct verder met dit vervolg. Omdat ervaring leert dat ik een serie snel zat word als ik alle boeken achter elkaar lees, las ik bewust een ander boek tussendoor. Toch waren mijn verwachtingen te hoog en mijn nieuwsgierigheid te groot om het lezen van dit tweede deel uit te stellen. Ik was benieuwd naar antwoorden en de ontwikkeling van de personages.

Dit boek is duidelijk geïnspireerd op de eerder genoemde Hof van doorns en rozen serie. Deze behoort tot mijn favoriete series ooit, dus dat kan soms tegen een boek werken. In dit geval is dat niet zo. Er zijn herkenbare elementen uit die serie terug te vinden in dit boek, maar Roehrich heeft deze op haar eigen manier in het verhaal verweven. Wat wel duidelijk overeenkomt zijn de thema’s. Het verhaal volgt een beetje het verloop van het verhaal van Feyre en Rhys, want Scarlett heeft net als Feyre een flink trauma en PTSS. Gaandeweg leert Scarlett hiermee om te gaan en het een plekje te geven. Langzaamaan zie je haar ook steeds meer opbloeien. Ook zit de plot weer bordevol geheimen en ontdekkingen, wederom tot de laatste bladzijde. Ik wilde daarom door blijven lezen om te achterhalen wat er nu weer zou worden ontdekt.

Er wordt regelmatig van perspectief gewisseld. Dat is ook nodig, want er zijn meerdere lagen in dit verhaal. Naast Scarllett en Sorin volgen we nu ook Callan en Talwyn. Op deze manier leer je het verhaal en de personages goed kennen. De perspectiefwisselingen zijn niet vervelend, het is duidelijk aangegeven vanuit welk personage je leest. Het luisterboek heeft vanaf dit deel ook twee voorlezers, iets dat ik in het eerste deel als een gemis ervoer.

In vergelijking met het vorige boek is dit boek karaktergestuurd. De focus verschuift naar Scarlett en haar ontwikkeling. Naast dat ze een hoop trauma te verwerken heeft, moet ze ook antwoorden zien te vinden op haar vragen omtrent haar afkomst én een nieuwe wereld leren kennen. Dit gaat met horten en stoten en de stemmingswisselingen die daarmee gepaard gaan heeft de auteur goed op papier weten te zetten. Het ene moment is Scarlett liefdevol en redelijk, het volgende moment is ze opstandig en boos. Dit hoort bij haar traumaverwerking en gaandeweg het verhaal wordt dit minder. Ze leert haar stemmingswisselingen en daarmee haar magie beter te controleren. Sorin is heel beschermend over Scarlett, maar laat haar wel vrij om haar eigen keuzes te maken. Dat hij niet goed weet hoe hij met haar constante stemmingswisselingen om moet gaan wordt ook duidelijk gemaakt, hij ontvlamt regelmatig in woede. Dit is meer vanuit onmacht dan vanuit haat. Tot op de laatste bladzijde zijn er raadsels en mysteries en het einde is echt verschrikkelijk. Die cliffhanger is weer niet te harden.

Ik vond Lady of Shadows van Melissa K. Roerhrrich weer een goed boek. De focus verschuift naar de personages, hoewel de plot belangrijk blijft. Scarlett leert zich steeds beter aan te passen aan haarr nieuwe omgeving, terwijl ze ondertussen een flink aantal trauma’s probeert te verwerken. De perspectiefwisselingen ervaar ik hier als een pluspunt, evenals de twee voorlezers van het luisterboek. Tot op de laatste bladzijde was ik geïntrigeerd, want ik wilde door blijven lezen om alle mysteries en geheimen te ontrafelen. Op moment van schrijven ben ik alweer diep verwikkeld in de intrige van het derde boek Lady of Ashes, want de cliffhanger aan het eind van dit tweede deel is weer enorm.

Meer recensies van Laurie