Boek met twee gezichten

Laurie 12 augustus 2024
Een aantal jaar geleden las ik Niet zonder jou, Niet zonder ons en Niet zonder mij, de eerste drie boeken in de “Eindeloos” serie. De eerste twee delen gaan over Tess en Jay, het laatste deel over Tess’ zus Lotte en Jay’s beste vriend Wessel. Guusje, de beste vriendin van Tess, had alleen nog geen eigen verhaal. Dit las ik nu dan eindelijk. Is dit weer net zo’n emotionele rollercoaster als de eerdere delen?

Met de eerdere boeken in deze serie had ik wisselende leeservaringen. Het eerste boek moest ik echt even inkomen, terwijl het tweede deel mij juist weer intrigeerde. Het derde deel vond ik dan weer wat minder. Mijn verwachtingen voor het vierde deel waren daarom wat oppervlakkig, het is immers ook al even geleden dat ik de serie las. Guusje hebben we nog niet echt leren kennen, dus daar was ik wel benieuwd naar.

Naast Guusje leren we Luuk kennen, het jongere broertje van haar oersaaie ex-vriend Sander. Doordat de personages afwisselend van elkaar gevolgd worden, leer je hen goed kennen. Je krijgt alle emoties mee en daardoor zie je ook hoe beide met alle moeilijkheden in het leven omgaan. Guusje is in het begin een taaie, maar Luuk verdient dat ook wel. Naarmate het verhaal vordert ontdooit Guusje meer, maar alsnog leer je haar als lezer niet zo goed kennen als Luuk. Luuk heeft een muur om zich heen gebouwd waarachter hij zichzelf en zijn problemen verstopt. Al vrij snel krijg je als lezer de eerste hints dat hij een hoop te verduren heeft gehad en nog steeds heeft. Dit maakte mij erg nieuwsgierig, want ik wilde door blijven lezen. Ik vind Luuk dan ook het best uitgewerkt. Guusje ook wel, maar zij lijkt met minder te maken te hebben waardoor ze wat oppervlakkig lijkt. Maar ook zij heeft haar verhaal.

Doordat Brokers gebruik maakt van meerdere vertelperspectieven blijf je als lezer nieuwsgierig naar het verloop van het verhaal van Guusje en Luuk. De hoofdstukken zijn niet te lang en het taalgebruik niet al te moeilijk. Hierdoor leest het boek vlot. Doordat Luuk zo’n groot mysterie is, wil je door blijven lezen. De hoofdstukken eindigen op zo’n manier dat de onderhuidse spanning goed voelbaar blijft.

Dit boek draait vooral om de personages en de plot dient ter ondersteuning. Brokers schuwt heftige thematiek niet. Voorbeelden hiervan zijn verlies, rouw, de zoektocht naar je identiteit en vertrouwen. Naast deze thema’s is er een hoop seks, vooral in het begin. Ik vond dit vrij veel, het boek leek alleen maar om de seks te draaien. Gaandeweg worden er diepere lagen aan het verhaal toegevoegd waardoor het weer een boek wordt dat nieuwsgierig maakt. De seks is aanwezig, maar wordt wel wat minder. Toch is dit een middel voor de personages om hun problemen even te vergeten, dus wees hierop bedacht als je aan dit boek begint.

Niet zonder liefde van Wendy Brokers is een boek met twee gezichten. De personages zijn goed uitgewerkt, voornamelijk Luuk. De schrijfstijl is, ondanks de pittige themathiek in het verhaal, vlot en goed leesbaar. De plot dient ter ondersteuning van de personages en hun groei en ook dit is geslaagd. Alleen de hoeveelheid seks – en zeker in het begin – vond ik wat over de top. Ondanks dit minpunt raad ik dit boek zeker aan als je van de eerdere delen in de “Eindeloos” serie hebt genoten. Alle personages uit die delen zien we namelijk ook hier weer terug.

Meer recensies van Laurie