Interessante roman

Laurie 04 oktober 2024
Perzik Bloesem Lente van Melissa Fu stond inmiddels al een aantal jaar op mijn nog te lezen lijstje, maar het kwam er steeds niet van. Tot recent, want ik keek er steeds wel naar uit het boek op te pakken. Ik was ooit al eens begonnen met het luisterboek, maar doordat ik de voorlezer niet prettig vind heb ik het aan de kant gelegd en het ebook gekocht. Dat pakte ik dus steeds niet op. Heeft het mij na al die jaren alsnog weten te bekoren?

Historische romans en ik gaan vrij goed samen. Natuurlijk heb ik tijdsperiodes waar ik niet graag over lees, het boek moet bijvoorbeeld geen vijfhonderd jaar teruggaan in de tijd. De negentiende of twintigste eeuw gaan prima. Dit boek speelt zich voor het grootste gedeelte af in de twintigste eeuw, bevat meerdere tijdlijnen en de geschiedenis over een land waar ik nog niet heel veel van weet. Ik was erg benieuwd hoe de auteur dit aan zou pakken, want het klinkt alsof er meer focus zou zijn op de gevolgen van de gebeurtenissen in de geschiedenis en niet zozeer op de gebeurtenissen zelf.

In dit boek volgen we drie generaties waardoor er drie hoofdpersonen zijn. Meilin in 1938, Renshu in de jaren ’60 en Lily eind jaren ’90 tot het begin van de twintigste eeuw. Alle personages hebben een boel meegemaakt waardoor ze allemaal een zekere ontwikkeling doormaken. Meilin leert voor zichzelf en haar zoon te zorgen in de meest moeilijke omstandigheden. Renshu groeit uit van peuter tot volwassen man en Lily, Renshu’s dochter, wil meer over haar afkomst te weten komen. Deze ontwikkelingen zijn goed uitgewerkt. Naar mijn idee maakt Renshu de grootste ontwikkeling door. Wanneer hij aankomt in de Verenigde Staten stopt hij zijn Chinese afkomst zo diep mogelijk weg. Hij wil niets meer te maken hebben met China en alles wat Chinees is. Een tragische gebeurtenis zet alles zodanig in perspectief dat Renshu wel open durft te zijn naar zijn dochter Lily. Lily snap namelijk niets van haar afkomst en wil er meer over weten. Zij heeft het gevoel dat haar vader zijn geschiedenis voor haar verbergt en haar de mogelijkheid ontzegt een band op te bouwen met Meilin. Deze worsteling van Lily is eveneens goed weergegeven. Alle personages zijn eigenlijk goed uitgewerkt.

Ondanks dat het mij een hele kluif lijkt om een verhaal te schrijven dat 70 jaar en drie generaties van één familie omspant, merkte ik hier tijdens het lezen niets van. De schrijfstijl loopt vloeiend, er zijn nergens momenten waarop ik in de war was. Ik vond het in het begin wel lastig om sommige personages uit elkaar te houden vanwege de namen die veel op elkaar lijken. Ik had dan weer geen moeite met de wisselingen van perspectief omdat het verhaal wordt verteld vanuit de derde persoon enkelvoud.

Dit boek is meer karakter gestuurd dan plot gestuurd. Er is een plot, maar deze bestaat voornamelijk uit historische feiten. Dit past ook bij het type boek, want de personages moeten zich aan deze feiten optrekken. Dit zorgt voor hun ontwikkeling. Hoewel het verhaal mij wist te intrigeren, kwamen mijn verwachtingen niet helemaal uit. De auteur legt zeker de nadruk op wat de historische gebeurtenissen met de hoofdpersonen doen, maar ik voelde hier weinig emotie bij. Alles zit wel logisch in elkaar en het de karakterontwikkeling is dit eveneens het geval. Toch had ik op de een of andere manier meer emotie verwacht dan dat ik kreeg. Dit geeft op zich niet, ik moest alleen mijn verwachtingen bijstellen.

Perzik bloesem lente van Melissa Fu is een mooie, vlot leesbare roman over de Chinese geschiedenis en het effect daarvan op drie generaties in een familie. Het bleef qua emoties erg op de vlakte. Dit komt ook door de afstand die ik voelde omdat het verhaal wordt vertelt vanuit de derde persoon enkelvoud. Dit is op zich niet erg, maar wel anders dan ik had verwacht. Al met al ben ik blij dat ik het boek nu heb opgepakt. Houd je van verhalen met meerdere generaties en tijdlijnen? Dan past deze historische roman zeker bij jou.

Meer recensies van Laurie