99% erotica, 1% plot

Laurie 04 oktober 2024
Een aantal maanden geleden ontving ik, zoals wel vaker, de nieuwsbrief van uitgeverij Blossom Books. Hoewel ik niet heel vaak meer een boek van deze uitgeverij oppak omdat deze om verschillende redenen niet (meer) bij mij passen, trok Priest van Sierra Simone direct mijn aandacht. Ik zag de woorden romance en spice en ik wist direct dat dit iets voor mij zou zijn. Bleek dit ook te kloppen?

Naast de woorden romance en spice, klinkt de setting ook nog eens heel interessant. Want een boek over een priester, dat zie je niet vaak. Tenminste, ik niet. Ik verwachtte daardoor dat het een boek zou zijn waarin ingegaan wordt op de discussie die in kerkelijke kringen heerst, of nou ja eigenlijk opspraak. De laatste jaren komt er steeds meer bagger over de kerk naar buiten en ik verwachtte dat de auteur hier wel op in zou gaan. Daarnaast verwachte ik seks, maar ook de nodige emoties en diepgang. Mijn verwachtingen kwamen niet helemaal uit.

Dit begon al bij de personages. Het verhaal draait om Tyler Bell die na de tragische dood van zijn zus besluit priester te worden in de kerk waar zijn familie altijd heen ging. Hij wil dingen veranderen en een betere priester zijn dan zijn voorganger. Dit gaat op zich goed, tot Poppy in het biechthokje verschijnt. Het was liefde op het eerste gezicht en hier begon het gedoe al, hij werd direct geil. Ja, ik zeg het maar gewoon eerlijk, want deze houding bleef het hele boek continu aanwezig. We zagen wel een glimp van Tyler de familieman en toegewijde priester, maar nog meer zien we Tyler het seksuele beest. Want ja, hij is een beest. Hij denkt continu aan Poppy en hoe hij haar wil neuken, het maakt niet uit waar. Hierdoor zien we juist een kant die hij juist wilde voorkomen. Zijn innerlijke monologen gaan van hot naar her, maar zijn geile gedachten blijven de boventoon voeren. De auteur doet weinig moeite hem verder uit te werken. Van zowel Poppy as Tyler krijgen we de belangrijkste informatie waardoor ik het lastig vind om iets zinnigs over ze te zeggen. Ik weet nog steeds niet wat voor personages dit zijn en dat stoort. Ook de emoties blijven uit.

Goddank is dit boek vlot geschreven waardoor ik er zo doorheen vloog. Dat is maar goed ook, want ik trok dit boek echt heel slecht. Het verhaal heeft relatief korte hoofdstukken en is nergens echt te moeilijk. Ik was alleen niet opgewassen tegen de hoeveelheid erotische scènes, want deze waren volop aanwezig.

Dit boek bevat bar weinig plot. Ik denk dat dit een roman is die voor 99% uit erotische scènes bestaat en voor 1% echt een plotlijn bevat. En dan is deze plotlijn ook nog eens zo gigantisch mager dat er weinig over te zeggen valt. Hierdoor wekte dit boek bij mij vooral ergenrnis op in plaats van dat ik geïntrigeerd werd. De plot bestaat voornamelijk uit seks op de meest bizarre plaatsen, ja ook in de kerk. Wat er verder gebeurt weet ik eigenlijk al niet eens meer. Begrijp me niet verkeerd, ik vind smut op z’n tijd helemaal prima, maar dit ging voor mij echt veel te ver. Het heeft geen functie in dit boek en dan hoeft het voor mij niet zo.

Ondanks dat ik een mooie, emotionele en karaktergestuurde roman verwachtte, was Priest van Sierra Simone totaal het tegenovergestelde. Dit boek bestaat voor zo’n 99% uit seks en 1% is voor al het overige. De personages deden me niets, daar zijn ze ook veel te slecht voor uitgewerkt. Ook het verhaal zelf is zodanig mager dat ik niet eens meer weet wat er allemaal gebeurt. Houd je van op en top erotische fictie? Dan is dit boek perfect voor jou. Ik laat Sinner en Saint, de vervolgdelen over de andere twee boertjes Bell, maar lekker links liggen.

Meer recensies van Laurie