Heerlijk

Laurie 02 juni 2024
The Cheat Sheet van Sarah Adams zag ik regelmatig voorbij komen op Goodreads en internationale boekenblogs. Het kwam regelmatig voorbij in blog posts met lijstjes, dusdanig vaak dat ik er nieuwsgierig naar werd. Toch had ik me nooit bedacht om eens te kijken waar het boek eigenlijk over gaat. Toen ik het luisterboek tegenkwam op Storytel besloot ik het dan ook gewoon maar gelijk te luisteren en blind in dit boek te duiken. Hoe beviel zo'n leeservaring mij?

Doordat ik niet wist waar het boek over gaat, was het moeilijk om verwachtingen te hebben. Ja, ik wist dat het boek een romance zou zijn, en van boeken binnen dat genre weet ik dat ze vaak lekker makkelijk weglezen. Dat verwachtte ik dan ook hier wel een beetje van, dus stiekem toch verwachtingen. Het leest inderdaad erg makkelijk weg, hoewel ik het luisterboek echt niet fijn vind. Dit ligt voornamelijk aan de stem van de vrouwelijke voorlezer. Die is vrij hoog en ze leest op een manier voor die mij irriteert. Nogal overdreven.

Bree en Nathan zijn al sinds de middelbare school beste vrienden. Na elkaar uit het oog te zijn verloren pakte hun vriendschap de draad direct weer op nadat ze elkaar weer tegen waren gekomen. Door heel het boek is de vriendschap tussen deze twee personages voelbaar. Ze vertrouwen elkaar blind en komen zeer regelmatig bij elkaar over de vloer. Beiden hebben drukke agenda's, Bree heeft haar eigen balletstudio en Nathan wordt geleefd door de NFL (de American Football competitie). Toch maken ze tijd vrij voor elkaar. Wat ook snel duidelijk wordt, is dat Bree en Nathan gevoelens voor elkaar hebben. Dit zie je meteen, maar zelf durven ze het niet toe te geven. Laat staan aan elkaar. De angst dat gevoelens het einde voor hun vriendschap zou kunnen betekenen is logisch en ook goed uitgewerkt. Een dronken actie van een van hen leidt ertoe dat ze drie weken een relatie moeten faken in het openbaar en hier komt deze angst het meest duidelijk naar voren. Beide hoofdpersonen hebben wel achtergrond, maar deze is bijzaak. Ze zijn goed uitgewerkt, maar ze zijn zo lief en onschuldig dat ze niet echt een ontwikkeling doormaken. Dat mis ik hier wel, groei. Dat kan goed liggen aan dat deze twee al lang elkaars beste vrienden zijn, bij een enemies to lovers romance is groei veel belangrijker en veel meer aanwezig.

Het boek is vlot geschreven. De hoofdstukken zijn niet te lang en je vliegt erdoorheen. Het Engels is ook niet te moeilijk, precies wat je van een romance verwacht. De chemie tusse de personages is goed op papier gezet en voelt daardoor realistisch aan. De plot is op zichzelf vrij mager, maar dat maakt voor het doel van dit verhaal niet uit. Het draait hier om de ontwikkeling van Bree en Nathan en hoe ze steeds meer naar elkaar toe groeien. Dat ze dan maar even moeten fake daten is bijzaak, want je weet toch wel hoe het eindigt. Dit wordt dan ook goed ondersteunt door de verhaallijn.

Ondanks dat ik van tevoren niet veel wist van The Cheat Sheet van Sarah Adams, vond ik het een fijne leeservaring. De plot is dun, maar de personages niet en daar draait het om. Het verhaal is vlot geschreven en ja, een tikkeltje voorspelbaar. Dat geeft hier alleen helemaal niets. Ik ben wel benieuwd geworden naar andere boeken van deze auteur.

Meer recensies van Laurie