Een lied dat je twee keer moet lezen om te leren kennen

Leenders1 14 juni 2024
Dit boek heb ik eerst snel gelezen omdat ik het van de bibliotheek geleend had. Het moest weer terug. Nu heb ik het gekocht en op mijn gemak herlezen. Wat een interessant boek over het raadsel van leven en dood, tijd en ruimte. In elf verhalen krijg je elf levens waarbij de thema's als tijd-tijdloosheid, leven-dood, ruimte en tijd telkens weerkeren. Eliza May Drayden is de basispersoon uit het boek waaromheen de andere verhalen geschreven zijn. Zij onderzocht op haar manier het grensgebied tussen leven en dood, tijd en tijdloosheid in haar verlangen naar haar overleden zus Helen. In het laatste verhaal over Ties Auwerda komt dit onderzoek bijna letterlijk terug als Ties wil ondergaan hoe zijn geliefde Heleen (!) die in coma ligt zich voelt. De tussenliggende verhalen beschrijven de levens van personen die op een of andere manier op zoek zijn en grenservaringen hebben. Ook komen bepaalde zaken steeds terug: Dingen verdwijnen plotseling, een aasvlieg kondigt de dood aan in bijna ieder verhaal, een bel rinkelt of telefoon gaat als geheimzinnige stem uit een andere dimensie. Kortom, tijd en ruimte raken aardig in de war in dit boek dat wel een keurige opeenvolging in de tijd vasthoudt; ieder verhaal speelt zich weer iets later in de tijd af, tot onze huidige tijd. Een tweede keer lezen loont zeker!