Waar bent u naar op zoek?

leen_leest 09 oktober 2024
Ik las ‘De bibliotheek van geheime dromen’, een roman geschreven door de Japanse Michiko Aoyama.

“Waar bent u naar op zoek?”
Deze vraag stelt bibliothecaresse Sayuri Komachi iedereen die bij haar aanklopt voor een aanbeveling. Ze luistert goed naar waar de bezoeker om vraagt, maar luistert vooral naar het verhaal tussen de regels. Behalve het gevraagde, krijgt de bezoeker ook telkens een totaal ander boek aanbevolen. Een boek dat hun ogen opent.

Het boek bestaat uit 5 hoofdstukken, lange hoofdstukken, al voelt dat niet altijd zo. Elk hoofdstuk belicht een andere bezoeker van de bibliotheek en elk van hen zit vast in een job of situatie waarin ze zelf niet lijken uit te geraken. Mede dankzij het bibliotheekbezoek neemt hun leven een verrassende wending en verandert hun leven. Ook mooi dat deze ogenschijnlijk losstaande hoofdstukken toch een beetje in elkaar geweven worden naarmate het boek vordert.

Het boek stond vol met levenswijsheden die je doen nadenken. Het is dan ook geen boek dat je echt snel kan uitlezen, want dan mis je teveel. Soms wat te filosofisch naar mijn smaak. Hierdoor miste het soms diepgang. De zaken waar de 5 hoofdpersonages mee worstelden werd soms wel heel snel, heel eenvoudig opgelost. Vaak door een aaneenrijging van toevalligheden. Ergens jammer.

Ik denk wel dat iedereen er wel iets zou kunnen uithalen. De dingen waarmee de personages worstelen, ongeacht de leeftijd of levensfase waarin ze zitten, zijn zaken waar iedereen het wel eens moeilijk mee kan hebben. En verandering, de sprong naar iets nieuws is niet gemakkelijk, voor niemand.
Maar je bent nooit te jong of te oud om nog te veranderen en te gaan voor wat je echt gelukkig maakt.

Ik vond het boek zeker niet slecht, maar weet ook niet of het me echt zal bijblijven. Het was leuk voor tussendoor, met een bijzondere boodschap als bonus.

Een boek waarin de magie van boeken en de zoektocht naar wat je echt gelukkig maakt, centraal staan. Echt iemand hebben die naar je luistert als je het moeilijk hebt en dan ook gehoord worden, is ook iets wat erg belangrijk is.

Meer recensies van leen_leest