Toepasselijke titel.

leen_leest 14 augustus 2024
‘Ik heb het echt gemaakt’ is een feelgood geschreven door Chantal Claassen.

Het zit in de selectie van Bookchoice van deze maand. Ik las vorige maand een ander boek van dezelfde schrijfster dus kon haast niet wachten om aan dit te beginnen.

Het gaat over Fabiënne. Succesvolle workaholic die geniet van haar luxe-leventje aan de top van de mode-industrie. Ze heeft hard gewerkt, maar ondertussen ook stiekem een relatie met haar baas Max die veel ouder is dan haar. Als ze voor het werk naar Parijs moet, ontmoet ze Adam die haar aan het denken zet. Is dit wel het leven dat ze echt wilt?

Het boek is geschreven vanuit het oogpunt van Fabiënne. Ze wilt niet meer terugdenken aan het verleden. Alle mensen uit het heden kennen haar als een succesvolle designer, maar eigenlijk doet ze ontzettend hard haar best om haar verleden te vergeten. Sterker nog: niemand in haar naaste omgeving weet hoe moeilijk ze het had. Je leert haar aan de hand van flashbacks steeds beter kennen, maar sympathiek wordt ze er niet door. Gaandeweg kan je wel begrip opbrengen voor haar gedrag: bovendien was ze toen zo jong!

Dus aanvankelijk vond ik Fabiënne oppervlakkig, maar ze maakt een enorme groei door en leert wat ze echt belangrijk vindt in het leven. Het verhaal had gerust nog wat langer mogen duren, maar zoals bij een echte feelgood heeft het een happy end.

3,5 sterren

Meer recensies van leen_leest